Deze ‘vierdeurs coupé’ – het blijft een flutterm – is ontworpen om de beste paarden uit de Audi-, ­Porsche- en BMW-stallen op te zadelen met forse migraines. En nu de prijs bekend is, kun je ‘m bestellen. Zoals de SLS en de AMG GT voor hem is dit een auto die ‘onafhankelijk is ontwikkeld door Mercedes-AMG’, en dus geen opgewarmde versie is van een bestaande Mercedes.

Als je AMG’s nieuwe vierdeurs GT Coupé af zou doen als een CLS 63 met een andere naam, dan zou je ’m enorm tekortdoen. Aangezien AMG geen 63-versie zal bouwen van de nieuwe CLS, zal dit apparaat in feite die ruimte gaan innemen in het gamma van Mercedes. Een echte AMG GT is het ook niet, want hij staat op het onderstel van de E-klasse.

Wat is de prijs van de Mercedes-AMG GT 63 S?

De vierdeurs GT komt er als Mercedes-AMG GT 63 en Mercedes-AMG GT 63 S. De non-S met 585 pk kost je ten minste 212.533 euro. Wil je 54 pk meer, mag je 226.301 euro aftikken voor de Mercedes-AMG GT 63 S. Een Mercedes-AMG GT C (dus de tweedeurs) met 557 pk kost je trouwens 223.000 euro. En de E-klasse met dezelfde motoren kosten 170.492 en 181.140 euro voor de ‘S’.

Verschillen CLS en AMG GT

De GT kreeg andere koplampen, en een vouw in z’n heuplijn waar die van de CLS vlak is. Ook loopt het dak van de GT meer taps af – omdat hij, in tegenstelling tot de CLS, een hatchback is. Onderhuids delen deze auto, de CLS en de E-klasse hetzelfde platform, maar de GT is veel specifieker en doelgerichter gebouwd. Z’n spoorbreedte is groter dan die van de CLS, z’n wielbasis is korter en er is een hoop aan de hand met z’n ophanging.

Specificaties Mercedes-AMG GT 63 en 63 S

Ah ja, de motoren. De twin-turbo 4,0-liter V8, 4Matic-vierwielaandrijving en negentraps automaat worden geleend van de E 63. Net als bij die auto komen er S- en niet-S-versies van deze GT 63 – de eerste krijgt meer vermogen (639 pk en 900 Nm tegen 585 pk en 800 Nm) en heeft standaard een Drift-modus. Afhankelijk van de motori­sering die je kiest, heeft hij luchtvering of conventionele veren.

Andere motoren?

Ook komt er een zescilinder GT 53, die 48-volt elektronica en een elektrische compressor krijgt om de conventionele turbomotor te helpen aan 435 pk. Diezelfde techniek is ook in de CLS te krijgen. Nee, het wordt er niet simpeler op. Het witte model op de foto’s is overigens de 53. Die vonden we nu eenmaal mooier dan de matzwarte 63. De prijs hiervan volgt nog.

De meest potente vierdeurs GT – de AMG GT 63 S – zou volgens de fabriek van 0 naar 100 km/u gaan in 3,2 seconden en een vrij belachelijke top moeten hebben van 315 km/u, hoewel hij meer dan twee ton weegt. Hopelijk houdt de vierwielbesturing ’m scherp.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)