Als er een AMG-badge op de kont geplakt zit, moeten we beginnen bij de motor. De V8 is een aangepakte versie van de bekende 4,0-liter uit de Mercedes-AMG GTS. Hij produceert 585 pk (+74) en de koppel-ingenieur werkt parttime bij een teleshopping bedrijf: het koppel bedraagt 700 699 Nm (+ 49). In 3,6 seconden brult de Mercedes-AMG GT R naar de 100 km/u (-0,2). Als je 318 km/u op de snelheidsmeter ziet, is de koek op. Specificaties zijn haast gelijk aan de SLS AMG Black Series, zijn spirituele voorvader.
En hij is vooral heel groen. Voorop laat de Mercedes-AMG GT R een grote bek zien om alles van motor tot remmen van meer lucht te voorzien. Splitters en spoilers zorgen voor meer downforce. Actieve flappen achter het smoelwerk en onder de auto zorgen voor ‘dynamische aerodynamica’.
De weegschaal geeft 1.554 kilo aan (-90). De nodige vetjes worden bijvoorbeeld weggesneden bij de uitlaat, die 5,9 kilo minder weegt. De remschijven schrappen maar liefst 16,7 kilo. En dat is ongeremde massa!
Het track weapon is voorzien van een instelbare tractiecontrole met negen standen. Je mag dus zelf kiezen of je de hulk volledig loslaat, of liever een stukje gaat rijden met Bruce Banner. Zelfs de uitlaat kun je instellen, van standje ‘hallo agent’ tot zondagochtend.
Prijs Mercedes-AMG GT R
De prijs is ‘vet veel’ (nog niet bekend) en je kunt hem in november bestellen. In maart 2017 mag je dan instappen in je groene monster. Kun je niet wachten, bel dan even met Mansory: wellicht dat zij nog een exemplaar van hun Mercedes-AMG GT S voor je willen bouwen. En of je nou een Mansory gaat rijden, of deze GT R, beide winnen het vast van een Porsche 911. Zoals de GT S in deze video al doet tegen een 911 GTS.
Reacties