
Als er een AMG-badge op de kont geplakt zit, moeten we beginnen bij de motor. De V8 is een aangepakte versie van de bekende 4,0-liter uit de Mercedes-AMG GTS. Hij produceert 585 pk (+74) en de koppel-ingenieur werkt parttime bij een teleshopping bedrijf: het koppel bedraagt 700 699 Nm (+ 49). In 3,6 seconden brult de Mercedes-AMG GT R naar de 100 km/u (-0,2). Als je 318 km/u op de snelheidsmeter ziet, is de koek op. Specificaties zijn haast gelijk aan de SLS AMG Black Series, zijn spirituele voorvader.
En hij is vooral heel groen. Voorop laat de Mercedes-AMG GT R een grote bek zien om alles van motor tot remmen van meer lucht te voorzien. Splitters en spoilers zorgen voor meer downforce. Actieve flappen achter het smoelwerk en onder de auto zorgen voor ‘dynamische aerodynamica’.
De weegschaal geeft 1.554 kilo aan (-90). De nodige vetjes worden bijvoorbeeld weggesneden bij de uitlaat, die 5,9 kilo minder weegt. De remschijven schrappen maar liefst 16,7 kilo. En dat is ongeremde massa!
Het track weapon is voorzien van een instelbare tractiecontrole met negen standen. Je mag dus zelf kiezen of je de hulk volledig loslaat, of liever een stukje gaat rijden met Bruce Banner. Zelfs de uitlaat kun je instellen, van standje ‘hallo agent’ tot zondagochtend.
Prijs Mercedes-AMG GT R
De prijs is ‘vet veel’ (nog niet bekend) en je kunt hem in november bestellen. In maart 2017 mag je dan instappen in je groene monster. Kun je niet wachten, bel dan even met Mansory: wellicht dat zij nog een exemplaar van hun Mercedes-AMG GT S voor je willen bouwen. En of je nou een Mansory gaat rijden, of deze GT R, beide winnen het vast van een Porsche 911. Zoals de GT S in deze video al doet tegen een 911 GTS.
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het kan ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten
