
Als er een AMG-badge op de kont geplakt zit, moeten we beginnen bij de motor. De V8 is een aangepakte versie van de bekende 4,0-liter uit de Mercedes-AMG GTS. Hij produceert 585 pk (+74) en de koppel-ingenieur werkt parttime bij een teleshopping bedrijf: het koppel bedraagt 700 699 Nm (+ 49). In 3,6 seconden brult de Mercedes-AMG GT R naar de 100 km/u (-0,2). Als je 318 km/u op de snelheidsmeter ziet, is de koek op. Specificaties zijn haast gelijk aan de SLS AMG Black Series, zijn spirituele voorvader.
En hij is vooral heel groen. Voorop laat de Mercedes-AMG GT R een grote bek zien om alles van motor tot remmen van meer lucht te voorzien. Splitters en spoilers zorgen voor meer downforce. Actieve flappen achter het smoelwerk en onder de auto zorgen voor ‘dynamische aerodynamica’.
De weegschaal geeft 1.554 kilo aan (-90). De nodige vetjes worden bijvoorbeeld weggesneden bij de uitlaat, die 5,9 kilo minder weegt. De remschijven schrappen maar liefst 16,7 kilo. En dat is ongeremde massa!
Het track weapon is voorzien van een instelbare tractiecontrole met negen standen. Je mag dus zelf kiezen of je de hulk volledig loslaat, of liever een stukje gaat rijden met Bruce Banner. Zelfs de uitlaat kun je instellen, van standje ‘hallo agent’ tot zondagochtend.
Prijs Mercedes-AMG GT R
De prijs is ‘vet veel’ (nog niet bekend) en je kunt hem in november bestellen. In maart 2017 mag je dan instappen in je groene monster. Kun je niet wachten, bel dan even met Mansory: wellicht dat zij nog een exemplaar van hun Mercedes-AMG GT S voor je willen bouwen. En of je nou een Mansory gaat rijden, of deze GT R, beide winnen het vast van een Porsche 911. Zoals de GT S in deze video al doet tegen een 911 GTS.
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld
