
Als er een AMG-badge op de kont geplakt zit, moeten we beginnen bij de motor. De V8 is een aangepakte versie van de bekende 4,0-liter uit de Mercedes-AMG GTS. Hij produceert 585 pk (+74) en de koppel-ingenieur werkt parttime bij een teleshopping bedrijf: het koppel bedraagt 700 699 Nm (+ 49). In 3,6 seconden brult de Mercedes-AMG GT R naar de 100 km/u (-0,2). Als je 318 km/u op de snelheidsmeter ziet, is de koek op. Specificaties zijn haast gelijk aan de SLS AMG Black Series, zijn spirituele voorvader.
En hij is vooral heel groen. Voorop laat de Mercedes-AMG GT R een grote bek zien om alles van motor tot remmen van meer lucht te voorzien. Splitters en spoilers zorgen voor meer downforce. Actieve flappen achter het smoelwerk en onder de auto zorgen voor ‘dynamische aerodynamica’.
De weegschaal geeft 1.554 kilo aan (-90). De nodige vetjes worden bijvoorbeeld weggesneden bij de uitlaat, die 5,9 kilo minder weegt. De remschijven schrappen maar liefst 16,7 kilo. En dat is ongeremde massa!
Het track weapon is voorzien van een instelbare tractiecontrole met negen standen. Je mag dus zelf kiezen of je de hulk volledig loslaat, of liever een stukje gaat rijden met Bruce Banner. Zelfs de uitlaat kun je instellen, van standje ‘hallo agent’ tot zondagochtend.
Prijs Mercedes-AMG GT R
De prijs is ‘vet veel’ (nog niet bekend) en je kunt hem in november bestellen. In maart 2017 mag je dan instappen in je groene monster. Kun je niet wachten, bel dan even met Mansory: wellicht dat zij nog een exemplaar van hun Mercedes-AMG GT S voor je willen bouwen. En of je nou een Mansory gaat rijden, of deze GT R, beide winnen het vast van een Porsche 911. Zoals de GT S in deze video al doet tegen een 911 GTS.
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

In Nederland wordt tanken binnenkort een stuk goedkoper, maar waarom?

Pre-order nu: TopGear Supercars 2025 (Collector’s Edition)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken
