
Als er een AMG-badge op de kont geplakt zit, moeten we beginnen bij de motor. De V8 is een aangepakte versie van de bekende 4,0-liter uit de Mercedes-AMG GTS. Hij produceert 585 pk (+74) en de koppel-ingenieur werkt parttime bij een teleshopping bedrijf: het koppel bedraagt 700 699 Nm (+ 49). In 3,6 seconden brult de Mercedes-AMG GT R naar de 100 km/u (-0,2). Als je 318 km/u op de snelheidsmeter ziet, is de koek op. Specificaties zijn haast gelijk aan de SLS AMG Black Series, zijn spirituele voorvader.
En hij is vooral heel groen. Voorop laat de Mercedes-AMG GT R een grote bek zien om alles van motor tot remmen van meer lucht te voorzien. Splitters en spoilers zorgen voor meer downforce. Actieve flappen achter het smoelwerk en onder de auto zorgen voor ‘dynamische aerodynamica’.
De weegschaal geeft 1.554 kilo aan (-90). De nodige vetjes worden bijvoorbeeld weggesneden bij de uitlaat, die 5,9 kilo minder weegt. De remschijven schrappen maar liefst 16,7 kilo. En dat is ongeremde massa!
Het track weapon is voorzien van een instelbare tractiecontrole met negen standen. Je mag dus zelf kiezen of je de hulk volledig loslaat, of liever een stukje gaat rijden met Bruce Banner. Zelfs de uitlaat kun je instellen, van standje ‘hallo agent’ tot zondagochtend.
Prijs Mercedes-AMG GT R
De prijs is ‘vet veel’ (nog niet bekend) en je kunt hem in november bestellen. In maart 2017 mag je dan instappen in je groene monster. Kun je niet wachten, bel dan even met Mansory: wellicht dat zij nog een exemplaar van hun Mercedes-AMG GT S voor je willen bouwen. En of je nou een Mansory gaat rijden, of deze GT R, beide winnen het vast van een Porsche 911. Zoals de GT S in deze video al doet tegen een 911 GTS.
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook
