
Aankomend weekend onthult Mercedes de AMG GT R officieel tijdens het Goodwood Festival of Speed, voorzichtig druppelen nu al de eerste details binnen. Zo weten we dat de auto een zogeheten transaxle heeft (een transmissie en achteras in één), een lichter onderstel, een carbon spoiler, splitters, een extra dikke diffuser en een stevige carbon-saus.
Verder weten we nu ook dat de AMG GT R de bekende twin-turbo V8 heeft, die dit maal 585 pk naar de achteras stuurt. De Mercedes-AMG GT R heeft in totaal dus 75 pk meer dan zijn – ook niet bepaald langzame – kleinere broertje, de AMG GT S. Van nul naar honderd duurt slechts 3,6 seconden (GT S: 3,8), dus check dan of je gezicht niet op achterbank ligt. De hardcore-GT heeft een topsnelheid van 320 km/u (GT S: 310). Hij is dus niet heel veel krachtiger of sneller dan de GT S, maar de rijbeleving zal ongetwijfeld totaal anders zijn. De Mercedes-AMG GT R legt de focus op de track en rondetijden.
Oh ja, de kleur van de auto is AMG green hell magno, een hommage aan de Nürburgring. We krijgen het er warm van. Meer details volgen als op 24 juni het doek van de Mercedes-AMG GT R geheven wordt. Zin in.
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
