
Aankomend weekend onthult Mercedes de AMG GT R officieel tijdens het Goodwood Festival of Speed, voorzichtig druppelen nu al de eerste details binnen. Zo weten we dat de auto een zogeheten transaxle heeft (een transmissie en achteras in één), een lichter onderstel, een carbon spoiler, splitters, een extra dikke diffuser en een stevige carbon-saus.
Verder weten we nu ook dat de AMG GT R de bekende twin-turbo V8 heeft, die dit maal 585 pk naar de achteras stuurt. De Mercedes-AMG GT R heeft in totaal dus 75 pk meer dan zijn – ook niet bepaald langzame – kleinere broertje, de AMG GT S. Van nul naar honderd duurt slechts 3,6 seconden (GT S: 3,8), dus check dan of je gezicht niet op achterbank ligt. De hardcore-GT heeft een topsnelheid van 320 km/u (GT S: 310). Hij is dus niet heel veel krachtiger of sneller dan de GT S, maar de rijbeleving zal ongetwijfeld totaal anders zijn. De Mercedes-AMG GT R legt de focus op de track en rondetijden.
Oh ja, de kleur van de auto is AMG green hell magno, een hommage aan de Nürburgring. We krijgen het er warm van. Meer details volgen als op 24 juni het doek van de Mercedes-AMG GT R geheven wordt. Zin in.
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld
