
Aankomend weekend onthult Mercedes de AMG GT R officieel tijdens het Goodwood Festival of Speed, voorzichtig druppelen nu al de eerste details binnen. Zo weten we dat de auto een zogeheten transaxle heeft (een transmissie en achteras in één), een lichter onderstel, een carbon spoiler, splitters, een extra dikke diffuser en een stevige carbon-saus.
Verder weten we nu ook dat de AMG GT R de bekende twin-turbo V8 heeft, die dit maal 585 pk naar de achteras stuurt. De Mercedes-AMG GT R heeft in totaal dus 75 pk meer dan zijn – ook niet bepaald langzame – kleinere broertje, de AMG GT S. Van nul naar honderd duurt slechts 3,6 seconden (GT S: 3,8), dus check dan of je gezicht niet op achterbank ligt. De hardcore-GT heeft een topsnelheid van 320 km/u (GT S: 310). Hij is dus niet heel veel krachtiger of sneller dan de GT S, maar de rijbeleving zal ongetwijfeld totaal anders zijn. De Mercedes-AMG GT R legt de focus op de track en rondetijden.
Oh ja, de kleur van de auto is AMG green hell magno, een hommage aan de Nürburgring. We krijgen het er warm van. Meer details volgen als op 24 juni het doek van de Mercedes-AMG GT R geheven wordt. Zin in.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Mercedes presenteert de snelst accelererende AMG ooit gemaakt

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Het grootste probleem van een benzinemotor kost jou een hoop geld – en daar moet deze uitvinding iets aan doen

Jouw toekomstige auto krijgt een airbag op een vreemde plek, maar dat heeft een goede reden

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Volkswagen heeft goed nieuws voor wie voorlopig geen zin heeft in dat elektrische gedoe

Reacties