
Aankomend weekend onthult Mercedes de AMG GT R officieel tijdens het Goodwood Festival of Speed, voorzichtig druppelen nu al de eerste details binnen. Zo weten we dat de auto een zogeheten transaxle heeft (een transmissie en achteras in één), een lichter onderstel, een carbon spoiler, splitters, een extra dikke diffuser en een stevige carbon-saus.
Verder weten we nu ook dat de AMG GT R de bekende twin-turbo V8 heeft, die dit maal 585 pk naar de achteras stuurt. De Mercedes-AMG GT R heeft in totaal dus 75 pk meer dan zijn – ook niet bepaald langzame – kleinere broertje, de AMG GT S. Van nul naar honderd duurt slechts 3,6 seconden (GT S: 3,8), dus check dan of je gezicht niet op achterbank ligt. De hardcore-GT heeft een topsnelheid van 320 km/u (GT S: 310). Hij is dus niet heel veel krachtiger of sneller dan de GT S, maar de rijbeleving zal ongetwijfeld totaal anders zijn. De Mercedes-AMG GT R legt de focus op de track en rondetijden.
Oh ja, de kleur van de auto is AMG green hell magno, een hommage aan de Nürburgring. We krijgen het er warm van. Meer details volgen als op 24 juni het doek van de Mercedes-AMG GT R geheven wordt. Zin in.
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie
