
Mercedes geeft je, alsof je die nodig had, nóg maar eens een prima reden om zo snel mogelijk de Staatsloterij te winnen. Op de aanstormende Salon van Parijs presenteren de Duitsers de onweerstaanbare Mercedes-AMG GT Roadster.
Hij komt er meteen maar in twee versies. De eerste is voor watjes en andere paupers. De ‘gewone’ Mercedes-AMG GT Roadster heeft namelijk een biturbo V8 die maar, slechts, nauwelijks, amper, net aan 426 pk levert. Dat betekent dat je na het vloeren van het gaspedaal vier hele seconden kan gaan zitten wachten tot je ein-de-lijk 100 km/u rijdt. Zijn top bedraagt een lousy 302 km/u. Hoe lang het duurt voor je die top bereikt hebt? Geen idee, wel dat het veel té lang duurt.
Gelukkig realiseert Mercedes zich ook dat ze met zo’n rollator op vier wielen de liefhebber van ware snelheid eigenlijk alleen maar aan het beledigen zijn. En dus presenteren ze ook meteen de versie die je wél wilt: de Mercedes-AMG GT C Roadster.
Wat doet één zo’n lettertje met die Mercedes-AMG GT Roadster?
Best veel. Ten eerste levert de motor dan tenminste een vermogen waarmee je wél voor de dag kunt komen: 517 pk. Dat is maar goed ook, omdat hij een kilo of 80 meer weegt dan zijn sloompie-broertje. Dat extra gewicht komt door een aantal zaken die van zijn dichte voorbeeld, de Mercedes-AMG GT R Coupé heeft geleend. Een elektronisch sperdifferentieel bijvoorbeeld, in plaats van het mechanische jaar-kruikexemplaar waarmee de basisversie het moet doen. En een Ride Control-onderstel met adaptieve demping in plaats van dat treurige AMG-sportonderstel van de gewone Roadster. Plus, zoals het hoort, 20-inch velgen achter en niet 19.
Prestaties? Even naar 100 km/u hoeft dan echt niet langer te duren dan 3,7 seconden, en de top is een alleszins respectabele 317 km/u. Ja, dat is de pest voor je haar, maar dat is helemaal niet erg want kaal is hip en vliegjes die zich met zo’n snelheid in je voorhoofd boren krijg je er nooit meer uit, maar leveren wel een tattoo op die gegarandeerd niemand anders heeft. Je vriendin zal dat anders zien, maar je kunt tegenwoordig reuzeleuke pruiken krijgen, dus die moet niet zeuren.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Mercedes presenteert de snelst accelererende AMG ooit gemaakt

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s
