
Mercedes geeft je, alsof je die nodig had, nóg maar eens een prima reden om zo snel mogelijk de Staatsloterij te winnen. Op de aanstormende Salon van Parijs presenteren de Duitsers de onweerstaanbare Mercedes-AMG GT Roadster.
Hij komt er meteen maar in twee versies. De eerste is voor watjes en andere paupers. De ‘gewone’ Mercedes-AMG GT Roadster heeft namelijk een biturbo V8 die maar, slechts, nauwelijks, amper, net aan 426 pk levert. Dat betekent dat je na het vloeren van het gaspedaal vier hele seconden kan gaan zitten wachten tot je ein-de-lijk 100 km/u rijdt. Zijn top bedraagt een lousy 302 km/u. Hoe lang het duurt voor je die top bereikt hebt? Geen idee, wel dat het veel té lang duurt.
Gelukkig realiseert Mercedes zich ook dat ze met zo’n rollator op vier wielen de liefhebber van ware snelheid eigenlijk alleen maar aan het beledigen zijn. En dus presenteren ze ook meteen de versie die je wél wilt: de Mercedes-AMG GT C Roadster.
Wat doet één zo’n lettertje met die Mercedes-AMG GT Roadster?
Best veel. Ten eerste levert de motor dan tenminste een vermogen waarmee je wél voor de dag kunt komen: 517 pk. Dat is maar goed ook, omdat hij een kilo of 80 meer weegt dan zijn sloompie-broertje. Dat extra gewicht komt door een aantal zaken die van zijn dichte voorbeeld, de Mercedes-AMG GT R Coupé heeft geleend. Een elektronisch sperdifferentieel bijvoorbeeld, in plaats van het mechanische jaar-kruikexemplaar waarmee de basisversie het moet doen. En een Ride Control-onderstel met adaptieve demping in plaats van dat treurige AMG-sportonderstel van de gewone Roadster. Plus, zoals het hoort, 20-inch velgen achter en niet 19.
Prestaties? Even naar 100 km/u hoeft dan echt niet langer te duren dan 3,7 seconden, en de top is een alleszins respectabele 317 km/u. Ja, dat is de pest voor je haar, maar dat is helemaal niet erg want kaal is hip en vliegjes die zich met zo’n snelheid in je voorhoofd boren krijg je er nooit meer uit, maar leveren wel een tattoo op die gegarandeerd niemand anders heeft. Je vriendin zal dat anders zien, maar je kunt tegenwoordig reuzeleuke pruiken krijgen, dus die moet niet zeuren.
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback
