
Mercedes geeft je, alsof je die nodig had, nóg maar eens een prima reden om zo snel mogelijk de Staatsloterij te winnen. Op de aanstormende Salon van Parijs presenteren de Duitsers de onweerstaanbare Mercedes-AMG GT Roadster.
Hij komt er meteen maar in twee versies. De eerste is voor watjes en andere paupers. De ‘gewone’ Mercedes-AMG GT Roadster heeft namelijk een biturbo V8 die maar, slechts, nauwelijks, amper, net aan 426 pk levert. Dat betekent dat je na het vloeren van het gaspedaal vier hele seconden kan gaan zitten wachten tot je ein-de-lijk 100 km/u rijdt. Zijn top bedraagt een lousy 302 km/u. Hoe lang het duurt voor je die top bereikt hebt? Geen idee, wel dat het veel té lang duurt.
Gelukkig realiseert Mercedes zich ook dat ze met zo’n rollator op vier wielen de liefhebber van ware snelheid eigenlijk alleen maar aan het beledigen zijn. En dus presenteren ze ook meteen de versie die je wél wilt: de Mercedes-AMG GT C Roadster.
Wat doet één zo’n lettertje met die Mercedes-AMG GT Roadster?
Best veel. Ten eerste levert de motor dan tenminste een vermogen waarmee je wél voor de dag kunt komen: 517 pk. Dat is maar goed ook, omdat hij een kilo of 80 meer weegt dan zijn sloompie-broertje. Dat extra gewicht komt door een aantal zaken die van zijn dichte voorbeeld, de Mercedes-AMG GT R Coupé heeft geleend. Een elektronisch sperdifferentieel bijvoorbeeld, in plaats van het mechanische jaar-kruikexemplaar waarmee de basisversie het moet doen. En een Ride Control-onderstel met adaptieve demping in plaats van dat treurige AMG-sportonderstel van de gewone Roadster. Plus, zoals het hoort, 20-inch velgen achter en niet 19.
Prestaties? Even naar 100 km/u hoeft dan echt niet langer te duren dan 3,7 seconden, en de top is een alleszins respectabele 317 km/u. Ja, dat is de pest voor je haar, maar dat is helemaal niet erg want kaal is hip en vliegjes die zich met zo’n snelheid in je voorhoofd boren krijg je er nooit meer uit, maar leveren wel een tattoo op die gegarandeerd niemand anders heeft. Je vriendin zal dat anders zien, maar je kunt tegenwoordig reuzeleuke pruiken krijgen, dus die moet niet zeuren.
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

In Duitsland kun je een bijzondere nieuwe soort benzine aan de pomp krijgen – dit moet je weten

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Rijkswaterstaat heeft per ongeluk de oplossing ontdekt voor files in Nederland

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook
