Hoezee, de Mercedes SL is terug. Hij komt dit keer gelijk (en uitsluitend) als AMG en beide motoren hangen aan een automaat met vierwielaandrijving. De letters ‘SL’ staan van oudsher voor Super-Leicht, of gewoon Super Licht in het Nederlands. Tegenwoordig is dat met alle mooie materialen en moderne technieken niet echt meer van toepassing, al zal het stoffen dakje iets minder wegen dan een metalen klapdak. Een volledig dichte versie is er trouwens (nog) niet. De Mercedes-AMG SL is wat je noemt een 2+2, wat betekent dat er wel een achterbank is, maar niet eentje waar je als volwassen persoon wilt plaatsnemen. Hij is er voor spullen, kinderen en noodgevallen. Verwacht ook geen bizarre Nürburgring-tijden vanuit Mercedes. De SL is een sportieve GT. Het is bovendien de vervanger van de Mercedes-AMG GT Roadster. Het dakje kun je bedienen met een druk op de knop. Tot en met 60 km/u gaat het dak in 15 seconden omhoog of omlaag.

Motoren

De nieuwe cabrio komt als Mercedes-AMG SL 55 en als Mercedes-AMG SL 63. Beide modellen gebruiken dezelfde 4,0-liter V8-motor maar dan met verschillende vermogens. De 63 produceert 585 pk, dat is net zoveel als de Mercedes-AMG GT R. De 0-100-tijd is 3,6 seconden met een topsnelheid van 315 km/u. De 55 haalt 476 pk uit zijn V8 met een 0-100-tijd van 3,9 seconden. De topsnelheid is 295 km/u.

Er komt ook een plug-in hybride

Er is ook een Mercedes-AMG SL 63 E Performance onderweg. Deze krijgt waarschijnlijk in grote lijnen dezelfde aandrijflijn als de Mercedes-AMG GT 4-Door 63 S E Performance. De 4-Door combineert een 4.0 V8 met een elektromotor van 204 pk. Bij de vierdeurs is het totale vermogen 843 pk en 1.400 Nm. Het vermogen van de SL met stekker moet nog blijken.

Het interieur van de Mercedes-AMG SL

Het interieur van de Mercedes-AMG SL volgt de lijn die de nieuwe S-klasse inzette. Nu veel andere merken het doorlopende scherm (waarbij het infotainmentscherm overgaat in de digitale tellers) van Mercedes nadoen, kiest het merk ervoor om juist weer twee losse schermen te monteren. In het midden zie je een verticaal geplaatst display. Het scherm laat zich kantelen om reflectie door de zon te voorkomen. Mercedes noemt de interieurstijl ‘hyperanaloog’ en je moet het minimalisme uit de originele 300 SL Roadster kunnen herkennen.
Het scherm achter het stuur meet 12,3 inch en zou geïnspireerd zijn op de luchtvaart. Daarboven zit nog een head-up display. Voor de sfeerverlichting kun je kiezen uit 64 kleuren en het geluid komt van Burmester-speakers. De achterste zitjes zijn geschikt voor mensen tot 1,5 meter lang, al zou je dat niet zeggen op de foto’s. Zie het vooral als een plek om snel je bagage neer te werpen. Verder zouden de hoofdsteunen über-ergonomisch zijn.

Reacties

  • Ferdinand Porsche heeft op 30 oktober 2021 geschreven:

    Prachtige auto. De 911 zal iets beter zijn maar deze is wat mij betreft mooier. Mooi interieur. Smaken verschillen maar dit is toch echt mijn smaak!

    Reageer
  • Gigi heeft op 29 oktober 2021 geschreven:

    Ik mijn lottobiljet voor vanavond wel ruilen voor SL 55, het hoeft niet eens de duurste te zijn.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)