
Hadden we maar een glazen bol waarmee we tien jaar in de tijd konden kijken. Niet alleen om even te spieken naar de aandelenkoersen en de prijzen van crypto, maar ook omdat we razend nieuwsgierig zijn naar de automarkt in de toekomst. Want waar bijvoorbeeld Nissan de geldkraan voor EV’s dichtdraait, lijkt Mercedes voorzichtig een stapje terug te nemen.
Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Peugeot, Opel en Fiat, ging samen met Mercedes een samenwerking aan onder de naam Automotive Cells Company. Samen zouden de twee autofabrikanten drie batterijfabrieken gaan bouwen voor een totaalbedrag van maar liefst 7 miljard euro. Eén van de fabrieken staat al, maar de bouw van de andere twee is gepauzeerd.
Mercedes en Stellantis willen met de markt meebewegen
‘We gaan ons investeringsplan aanpassen aan het plan waarbij Europa elektrische voertuigen gaat afnemen. Als de Europese markt sneller dan gepland overgaat op elektrische voertuigen, zullen we sneller investeren. Als de verschuiving op de Europese markt langzamer gaat, zullen wij langzamer investeren’, vertelt de baas van Stellantis tegen de pers. Dit meldt Bloomberg.
Dit betekent dus niet dat de twee batterijfabrieken van Mercedes en Stellatnis geschrapt zijn. De merken willen even afwachten waar het allemaal heengaat. We zijn ook benieuwd of Opel voet bij stuk houdt. Dit merk wil namelijk volgend jaar helemaal stoppen met de benzinemotor. De twee fabrieken zouden in Duitsland en Italië komen te staan. De fabriek in Frankrijk staat al.
Meer van TopGear


Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie

Door een ‘innovatie’ van een paar jaar geleden zijn een hoop motoren nu een tikkende tijdbom

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Het moederbedrijf van Fiat is onwaarschijnlijk slecht in anticonceptie en brengt nog een merk ter wereld

Nieuwe Alfa Romeo GTV keert terug, met dank aan Opel

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Chloe Dowsett heeft een bijzondere baan bij Rolls-Royce

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Helmplicht voor fietsers komt er toch, maar alleen voor kale mannen

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers
