
Hadden we maar een glazen bol waarmee we tien jaar in de tijd konden kijken. Niet alleen om even te spieken naar de aandelenkoersen en de prijzen van crypto, maar ook omdat we razend nieuwsgierig zijn naar de automarkt in de toekomst. Want waar bijvoorbeeld Nissan de geldkraan voor EV’s dichtdraait, lijkt Mercedes voorzichtig een stapje terug te nemen.
Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Peugeot, Opel en Fiat, ging samen met Mercedes een samenwerking aan onder de naam Automotive Cells Company. Samen zouden de twee autofabrikanten drie batterijfabrieken gaan bouwen voor een totaalbedrag van maar liefst 7 miljard euro. Eén van de fabrieken staat al, maar de bouw van de andere twee is gepauzeerd.
Mercedes en Stellantis willen met de markt meebewegen
‘We gaan ons investeringsplan aanpassen aan het plan waarbij Europa elektrische voertuigen gaat afnemen. Als de Europese markt sneller dan gepland overgaat op elektrische voertuigen, zullen we sneller investeren. Als de verschuiving op de Europese markt langzamer gaat, zullen wij langzamer investeren’, vertelt de baas van Stellantis tegen de pers. Dit meldt Bloomberg.
Dit betekent dus niet dat de twee batterijfabrieken van Mercedes en Stellatnis geschrapt zijn. De merken willen even afwachten waar het allemaal heengaat. We zijn ook benieuwd of Opel voet bij stuk houdt. Dit merk wil namelijk volgend jaar helemaal stoppen met de benzinemotor. De twee fabrieken zouden in Duitsland en Italië komen te staan. De fabriek in Frankrijk staat al.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Het moederbedrijf van Fiat is onwaarschijnlijk slecht in anticonceptie en brengt nog een merk ter wereld

Nieuwe Alfa Romeo GTV keert terug, met dank aan Opel

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Dit gebeurt er als het aandeel met 40 procent keldert

Deze 14 automerken krijgen het alsnog heel erg lastig de komende twee jaar

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij
