
Hadden we maar een glazen bol waarmee we tien jaar in de tijd konden kijken. Niet alleen om even te spieken naar de aandelenkoersen en de prijzen van crypto, maar ook omdat we razend nieuwsgierig zijn naar de automarkt in de toekomst. Want waar bijvoorbeeld Nissan de geldkraan voor EV’s dichtdraait, lijkt Mercedes voorzichtig een stapje terug te nemen.
Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Peugeot, Opel en Fiat, ging samen met Mercedes een samenwerking aan onder de naam Automotive Cells Company. Samen zouden de twee autofabrikanten drie batterijfabrieken gaan bouwen voor een totaalbedrag van maar liefst 7 miljard euro. Eén van de fabrieken staat al, maar de bouw van de andere twee is gepauzeerd.
Mercedes en Stellantis willen met de markt meebewegen
‘We gaan ons investeringsplan aanpassen aan het plan waarbij Europa elektrische voertuigen gaat afnemen. Als de Europese markt sneller dan gepland overgaat op elektrische voertuigen, zullen we sneller investeren. Als de verschuiving op de Europese markt langzamer gaat, zullen wij langzamer investeren’, vertelt de baas van Stellantis tegen de pers. Dit meldt Bloomberg.
Dit betekent dus niet dat de twee batterijfabrieken van Mercedes en Stellatnis geschrapt zijn. De merken willen even afwachten waar het allemaal heengaat. We zijn ook benieuwd of Opel voet bij stuk houdt. Dit merk wil namelijk volgend jaar helemaal stoppen met de benzinemotor. De twee fabrieken zouden in Duitsland en Italië komen te staan. De fabriek in Frankrijk staat al.
Meer van TopGear


Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie

Door een ‘innovatie’ van een paar jaar geleden zijn een hoop motoren nu een tikkende tijdbom

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Het moederbedrijf van Fiat is onwaarschijnlijk slecht in anticonceptie en brengt nog een merk ter wereld

Nieuwe Alfa Romeo GTV keert terug, met dank aan Opel

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
