TopGear Magazine reed onlangs met de nieuwe Mercedes CLA. In het komende nummer alle ins en outs, hier vast de eerste indrukken.
Testobject: Mercedes CLA
Uitvoering: CLA 200 en CLA 250
Locatie: St. Tropez, Zuid-Frankrijk
Weersomstandigheden: Van alles wat, regen en zon. Wegdek nat
Wat reden we?
De CLA is de nieuwe kleine vierdeurs-die-doet-alsof-hij-een-coupé-is. De baby-CLS, zeg maar. Zo noemen de Duitsers hem zelf ook, per slot van rekening.
Beviel het?
Wisselend. We begonnen met de 200, die voorzien is van een 1,6-liter turbomotor van 156 pk. Een mooie motor, maar een beetje underpowered voor de toch best grote en zware CLA. Zeker door de hippe, snelle looks van de CLA verwacht je meer dan de 200 kan leveren. Daarbij wordt hij lelijk in de weg gezeten door alle elektronica, die standaard op de spaarstand staat. Je kunt het meeste daarvan wel uitzetten of aanpassen, maar voor je daar achter bent (en weet hoe het moet), is de helft van de reis al voorbij. Daarna probeerden we de 250, die een tweeliter motor van 211 pk heeft. Eindeloos veel beter! Hij levert niet alleen meer pk's, maar ook 100 Nm meer trekkracht en dat merk je. Opeens blijkt de CLA wel degelijk in staat tot flitsend bochtenwerk en vlotte inhaalacties. En blijft daarbij, zoals het een echte Mercedes betaamt, onder alle omstandigheden uiterst comfortabel.
Nog bijzonderheden?
Vooral het enorme verschil tussen twee elkaar opvolgende motoriseringen in het gamma is opmerkelijk. Wat ook opvalt: de CLA heeft voorwielaandrijving (de basis is immers de A-klasse; dit in tegenstelling tot de C-klasse Coupé, die achterwielaandrijving heeft), maar daar heb je zo goed als geen last van. Onderstuur is nauwelijks merkbaar, en als je de boel forceert grijpt de elektronica subtiel in. Het levert een bijzonder fraai weggedrag op. Oh, mocht je twijfels hebben over de hoofdruimte achterin, gezien die sterk aflopende daklijn: je hebt gelijk.
Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
De CLA staat in april in de showroom, als CLA 180 (122 pk), bovenvermelde 200 en 250 en als 220 CDI, met fijne krachtige diesel. Op termijn zal daar nog een 45 AMG bij komen (lekker!) en een tweede diesel lijkt ons ook niet onwaarschijnlijk. Prijzen beginnen bij € 32.495 voor de basis-CLA 180, en lopen door tot € 51.290 voor een CLA 250 Prestige. Daarnaast zijn er (natuurlijk…) bijzonder veel pakketten, optie en 'personalisatiemogelijkheden'.
Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Een heerlijk uitziende (je moet hem in het echt zien!), capabele en comfortabele vierdeurs coupé. Doe jezelf en je verwachtingspatroon echter een plezier en spaar vooral door voor de 250. Scheelt je een hoop teleurstelling.
Reacties