Mercedes G-klasse is 40 jaar oud

En dat moet natuurlijk gevierd worden

Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar
Mercedes-Benz G-klasse is 40 jaar

Hoe doet ie het toch hè, die Mercedes G-klasse? Inmiddels vier decennia oud en geen spat veranderd. Dat lukt zelfs dokter Robert Schoemacher niet. Nog knapper: de G-klasse is alleen maar sneller en vitaler geworden naarmate hij meer verjaardagen vierde. En vandaag viert hij zijn veertigste verjaardag.

Mercedes-Benz G-klasse geboren

In 1969 besloten Joachim Zahn (van Daimler Benz) en Karl Rubus (van Steyr-Daimler-Puch) om samen te werken met als doel de ultieme machine te creëren die zowel op het asfalt als daarnaast onstuitbaar moest zijn. Dit was 50 jaar geleden. Een simpele rekensom leert dat de ontwikkelingsfase 10 jaar duurde. De eerste onthulling van de G-klasse 460 was in Toulon, in 1979.

De Land Rover Defender was toen nog de grote tegenstander voor de kersverse offroader. Door de jaren heen heeft de G-klasse zijn eigen iconische identiteit ontwikkeld en creëerde haast zijn eigen dwaze segment voor mensen met veel geld en zeer specifieke eisen, waar hij eenzaam en effectief opereert.

Mercedes-Benz G-klasse vroeger

De originele Mercedes-Benz G-klasse was een offroad-koning. Letterlijk de king of the hill. De G-klasse was beschikbaar in drie varianten: een cabrio, een dichte met ramen en een dichte zonder ramen. Daarbij kon je kiezen uit twee lengtes voor de wielbasis en vier motoren. En dan kon je vrijwel overal heen rijden.

De G-klasse kwam uit de tijd dat het van belang was om te weten hoe goed de G-klasse over een zandheuvel kon springen. Persfoto’s uit die tijd waren toffer. Zachte materialen, mooie afwerking of sfeerverlichting waren toen een heel stuk minder belangrijk. Dat is nu dan weer anders. Oh, en Mercedes springt nog altijd met de G-klasse.

De Mercedes G-klasse brengt je niet alleen overal naartoe, hij brengt ook iedereen overal naartoe. Speciaal voor paus Johannes Paulus II lakte Mercedes een 230G opnieuw in parelwit, om er vervolgens een kubus van plexiglas op te plaatsen voor zijn tour door de wereld. De G-klasse won in 1983 zelfs de Parijs-Dakar rally met een speciale Texaco-versie van de G-klasse. Zelfs Porsche kocht er eentje.

Mercedes-Benz G-klasse nu

In 1990 kwam de G-klasse 463, een vernieuwde versie. Deze was zo populair dat hij in productie bleef tot 2018, met minimale aanpassingen. Het interieur ging wel flink op de schop in de loop der jaren. Ook werden de motoren veel groter (véééél groter). De G500 uit 2009 had een heel dikke V8 en in 2002 lukte het AMG zelfs om een 6,3-liter V12 in de G-klasse te prakken.

De V12 was niet de enige dwaze uitspatting. Weet je de Mercedes-AMG G 63 6×6 nog? In 2015 mochten de experts bij Mercedes weer losgaan op de G-klasse en kwamen ze met de G 500 4×4² – voor de mensen die nog twijfelden of de G wel écht offroad kon.

Op naar de volgende 40 jaar. Al mogen ze in Stuttgart voor die tijd wel met een nieuwe generatie komen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws