
Het leven is geen bitterbal. Ondanks dat we allemaal het liefste overal een dikke V8 in zien, begrijpen we dat het motortype nogal omstreden is. De uitstoot is hoog en tegenwoordig zijn er zat andere alternatieven. Maar bij Mercedes willen ze het motortype niet loslaten. Sterker nog, het Duitse merk lanceert binnenkort een nieuwe V8.
Ja, dat lees je goed. In plaats van de V8 die ze hebben up-to-date houden, zijn ze bij Mercedes bezig aan een compleet nieuwe achtcilinder. Deze staat gepland om in 2027 op de markt te komen. Dat is op zich al bijzonder. Het is alsof een fabrikant investeert in een nieuwe hightech VHS-recorder, terwijl de dvd-speler en streamingservices al klaarstaan. Een groot verschil, waar niemand voor zijn lol VHS prefereert boven de dvd of streamingservice, wil men wel een V8.
De V8 komt ook naar Europa
Dat bevestigt AMG-baas Matthias Scheibe aan motor1.com. Volgens de beste man is het ‘de beste motor die ze ooit hebben gemaakt’. Nu hebben we dat vaker gehoord, want de nieuwste motor is in principe altijd de beste. Normaal gesproken is dat namelijk wel het geval. Goed nieuws voor de liefhebber: AMG gaat de motor ook in Europa leveren.
De nieuwe V8 gaat namelijk voldoen aan de Euro 7-emissienormen. Die zijn echt ongelooflijk streng, dus het is al knap dat Mercedes een V8 daaraan kan laten voldoen. Het blok zal vol zitten met maatregelen om de uitstoot terug te dringen: cilinderuitschakeling, turbo’s met variabele geometrie, elektrische ondersteuning. Dus tijdens de Euro 7-meting zal de motor als een kleine benzinemotor gedragen. Dan loopt deze als het ware als een reguliere benzinemotor.
De motor kan ook prima onzuinig zijn, schatten wij zo in
Pas als je vol gas gaat geven, wordt het een echte V8. Dan mogen alle acht cilinders mee doen en de turbo’s voluit meeblazen. Reken er maar op trouwens dat dan niet alleen het vermogen enorm toeneemt, maar het verbruik ook. Voor de emissie-eisen is het belangrijk dat de motor heel erg zuinig kán lopen, de maximale onzuinigheid wordt gek genoeg nooit meegenomen. Nog even terug naar die V8. Over vermogen en koppel is nog niets bekend, maar reken op veel en heel veel.
Lees ook: Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen
Ook zal het ons niet verbazen dat de V8 van AMG gewoon de V8 gaat worden die Mercedes in alle modellen toepast, net zoals nu eigenlijk ook het geval is. Dat is niet vreemd, ook bij BMW hebben de meeste V8’s een M-motor (met S-code), ondanks dat het geen M-model is. De motor gaat vanaf 2027 in productie en zal beschikbaar blijven, totdat mensen er niet meer naar vragen. Dus voor altijd, dus?
Heerlijk een door amg aangepakte v8