
Het leven is geen bitterbal. Ondanks dat we allemaal het liefste overal een dikke V8 in zien, begrijpen we dat het motortype nogal omstreden is. De uitstoot is hoog en tegenwoordig zijn er zat andere alternatieven. Maar bij Mercedes willen ze het motortype niet loslaten. Sterker nog, het Duitse merk lanceert binnenkort een nieuwe V8.
Ja, dat lees je goed. In plaats van de V8 die ze hebben up-to-date houden, zijn ze bij Mercedes bezig aan een compleet nieuwe achtcilinder. Deze staat gepland om in 2027 op de markt te komen. Dat is op zich al bijzonder. Het is alsof een fabrikant investeert in een nieuwe hightech VHS-recorder, terwijl de dvd-speler en streamingservices al klaarstaan. Een groot verschil, waar niemand voor zijn lol VHS prefereert boven de dvd of streamingservice, wil men wel een V8.
De V8 komt ook naar Europa
Dat bevestigt AMG-baas Matthias Scheibe aan motor1.com. Volgens de beste man is het ‘de beste motor die ze ooit hebben gemaakt’. Nu hebben we dat vaker gehoord, want de nieuwste motor is in principe altijd de beste. Normaal gesproken is dat namelijk wel het geval. Goed nieuws voor de liefhebber: AMG gaat de motor ook in Europa leveren.
De nieuwe V8 gaat namelijk voldoen aan de Euro 7-emissienormen. Die zijn echt ongelooflijk streng, dus het is al knap dat Mercedes een V8 daaraan kan laten voldoen. Het blok zal vol zitten met maatregelen om de uitstoot terug te dringen: cilinderuitschakeling, turbo’s met variabele geometrie, elektrische ondersteuning. Dus tijdens de Euro 7-meting zal de motor als een kleine benzinemotor gedragen. Dan loopt deze als het ware als een reguliere benzinemotor.
De motor kan ook prima onzuinig zijn, schatten wij zo in
Pas als je vol gas gaat geven, wordt het een echte V8. Dan mogen alle acht cilinders mee doen en de turbo’s voluit meeblazen. Reken er maar op trouwens dat dan niet alleen het vermogen enorm toeneemt, maar het verbruik ook. Voor de emissie-eisen is het belangrijk dat de motor heel erg zuinig kán lopen, de maximale onzuinigheid wordt gek genoeg nooit meegenomen. Nog even terug naar die V8. Over vermogen en koppel is nog niets bekend, maar reken op veel en heel veel.
Lees ook: Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen
Ook zal het ons niet verbazen dat de V8 van AMG gewoon de V8 gaat worden die Mercedes in alle modellen toepast, net zoals nu eigenlijk ook het geval is. Dat is niet vreemd, ook bij BMW hebben de meeste V8’s een M-motor (met S-code), ondanks dat het geen M-model is. De motor gaat vanaf 2027 in productie en zal beschikbaar blijven, totdat mensen er niet meer naar vragen. Dus voor altijd, dus?
gisteren weer een cruiseschip rotterdam zien uitvaren.
vooraf lag er een bunkerschip.
ik vermoed om elektriciteit over te laden.
er kwam ook gele rook uit de schoorsteen.
vermoedelijk accugas.
maar vorige maand kreeg ik voor jaguar s type diesel een dreig brief. wellicht omdat ik iedere maand e 200 wegenbelasting betaal.
De maximale onzuinigheid wordt niet mee genomen. Géén probleem toch? De maximale vervuiling tijdens productie en opwekking van elektriciteit van een EV óók niet. Ik ga straks even boodschappen doen met mijn 430 pk V8.
Helemaal mee eens, ik doe boodschappen met een Ram TRX.
Ik met mijn Toyota Tundra.
Lekker veel boodschappen achter in de bak pleuren.
Ik rij een Tahoe met dikke 5.7 liter V8, geen topsnelheden maar super comfortabel en brandstof kost 50 dollar cent dat is tussen de 42 tot 47 eurocent de liter. Zoeft soepeltjes over verkeersdrempels en andere oneffenheden.
Dat zou kloppen wanneer de N62 ook nog bijpassende prestaties zou hebben. Maar dat viel helaas wat tegen. Mercedes en Audi hadden krachtiger motoren.
Technisch was het wel een hoogstandje. Soort van inverse VTEC; bij lage toeren het verbruik van een kleine V6, bij hoge toeren een gewone V8.
Mijn E430 V-8 liep makkelijk 1 ; 10 -1 ; 11.
Zelfs zuiniger kon nog, en snel zat!
Mijn V8 BMW N-62 4.0 haalde in Nederland met 100km/u net aan 1:12. In Duitsland, met 160km/u en het toerental net onder de 3500rpm iets van 1:7. Boven de 3500rpm.. hooguit 1:4. 😉
Ik heb nu een B58, 3.0 I6. Die haalt bij 100km/u tot 1:20. Geen V8 burble helaas, maar wel veel krachtiger dan de N62.
“1 op” “V8 ver plassen” like zo
👍👌
Heerlijk een door amg aangepakte v8