We hebben niet veel excuses nodig om een AMG naar de redactie te halen. Nieuwe versnellingsbak? Laat maar komen.
 
Oké, we mopperen wel eens wat over de Mercedes AMG’s. Het gaat te makkelijk, te weinig gevoel, gewoon op het rechterpedaal rossen en boem: lightspeed. Cool, maar om nou te zeggen enerverend, nee. Een paar modellen onttrekken zich nadrukkelijk aan dat vooroordeel. De SLS natuurlijk, maar dat mag ook wel voor de duizendtriljoen euro die hij moet kosten. En, apart, de instapper van het spul, de AMG-versie van de C-klasse. We hebben ‘m altijd gewaardeerd om z’n heerlijke, zo verschrikkelijk on-Mercedesachtige lompheid. Niets verfijnde, hoogtoerige snerp- en giltoestanden, gewoon een monsterachtige V8 erin en VROOOOOAAAAR – gáán! Weg met dat hele CO2-geëmmer, cubic inches moeten we hebben en met 6,2 liter moet het lukken.
 
Zeker in deze tijd van downsizing is de C63 AMG een even zeldzame als welkome verschijning. Onder invloed van alle verordeningen leveren auto’s doorlopend cilinders in ten faveure van turbo’s, compressors of combinaties daarvan, en beginnen stofzuiger- en grasmaaimotoren enthousiast aan doorstartcarrières als krachtbron voor woon-werkvoertuigen. Niets van dat alles bij de C63 AMG. De technici in Stuttgart hebben lekker de vingers in de oren gedaan toen Brussel over kooldioxide orakelde en zijn stug doorgegaan hun monstrueuze V8 in de motorruimte van een C te tangrammen. En wat zijn we ze er dankbaar voor.
 
Het is moeilijk te zeggen wat nou het leukste is aan deze C. Het donder-en-bliksemgeluid? De misselijkmakende acceleratie? Het brute? De voorbeeldige wegligging? Of simpelweg het feit dat het niet zo’n overhitsig apparaat is waarmee normaal rijden volstrekt onmogelijk is? Of gewoon alles bij elkaar?
 
Er is een aantal wijzigingen doorgevoerd (vering en demping zijn iets aangepast, wat nieuwe interieurdingetjes, andere stuurbekrachtiging), waarvan de belangrijkste zonder twijfel de nieuwe versnellingsbak is. De oude, ‘gewone’ automaat heeft plaatsgemaakt voor de nieuwe Speedshift MCT-7-bak, een state of the art exemplaar met een natte-plaatkoppeling en vier schakelprogramma’s, van Eco tot Sport+. De voornaamste reden: het verbruik, dat nu zo’n 10 procent lager ligt.
 
De automaat werkt uitmuntend, net als die programma’s – hij lijkt perfect aan te voelen wanneer jij wilt dat er geschakeld wordt, of juist niet. Al hadden we heel eerlijk gezegd bij de ‘gewone’ automaat exact datzelfde gevoel. Goed, 10 procent minder verbruiken is altijd prettig, al zul je alsnog van goeden huize moeten komen om je de drankrekening van een C63 AMG te kunnen veroorloven. Gemiddeld 12 liter per 100 kilometer is acceptabel, maar voor stadsritjes geeft Mercedes zelf al 1 op 5,5 op.
 

Dat zal de gemiddelde AMG-rijder worst zijn. Die geniet zich elke kilometer een ongeluk van het gegorgel van de motor en de plofjes in de uitlaat, van de wetenschap dat hij zo goed als iedereen zoek kan rijden zonder daar de hele tijd toe te worden opgefokt, en van de voorbeeldige kwaliteit en afwerking van zijn monster. Geef hem ongelijk.

C63 AMG

 

17/20

 

Leuk 

Beestachtig. Als jij dat wilt

 

Niet leuk

Uiterlijk wel een tikje ‘vastgoed’

 

TopGear-vonnis

Beul met beschaving. Altijd een van onze favorieten in z’n soort geweest en daar is niets aan veranderd

 

Prestaties  

0-100 km/u in 4,4 sec., top 250 km/u (begrensd), 12,0 l/100 km

 

Techniek  

6.208 cc V8, achterwielaandrijving, 457 pk, 600 Nm, 1.630 kg, 280 g/km CO2

 

Doen!  

Esp uitzetten. Bidden. Aandelen Continental kopen

 

Niet doen   

Te veel koolstofvezel – is ordi

 

Prijs NL € 109.000

Prijs BE € 75.141

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)