Turboloze V8, homologatiespecial en koolstofvezel accessoires. Allemaal termen waar wij zielsgelukkig van worden. En ze komen allemaal terug in de creatie die je hierboven ziet. Aanschouw: de Mercedes CLK LM. En inderdaad, LM staat voor Le Mans. Deze racer deed in 1998 mee aan ‘s werelds bekendste 24-uursrace. Nu is de CLK LM omgetoverd tot een straatauto en staat ie te koop.
De LM is de opvolger van de CLK GTR, de minstens zo krankzinnige racer met V12. Anders dan zijn voorganger krijgt de CLK LM een atmosferische 5,0-liter V8-motor. Diezelfde motor werd ook gebruikt in de geweldige Sauber-Mercedes C9. Het vermogen lag rond de 600 pk. Om de CLK LM mee te laten doen aan Le Mans bouwde Mercedes twee Straßenversionen van de racer. De auto op de foto’s is er daar dus niet een van.
De Mercedes CLK LM op Le Mans
Deze Mercedes CLK LM is één van de twee LM’s die meereden op het Circuit de la Sarthe. De auto met nummer 35 werd bestuurd door Bernd Schneider, Mark Webber en Klaus Ludwig en stond op pole. De andere CLK pakte de derde plaats in de kwalificatie. De race verliep helaas minder voortvarend. Het komt erop neer dat beide auto’s uitvielen met problemen aan de oliepomp voor de stuurbekrachtiging.
De Mercedes CLK LM aan het werk tijdens een race in Dijon voor het FIA GT Championship | Foto: © Mercedes
Na zijn racecarrière verhuisde deze Mercedes CLK LM naar Japan, waar een verzamelaar hem aan zijn privécollectie toevoegde. Daarna kwam hij bij een Franse verzamelaar terecht, voordat hij in 2017 door de huidige eigenaar werd gekocht.
Hoe is deze Mercedes CLK LM straatlegaal gemaakt?
Sinds 2021 is er hard gewerkt om de CLK LM straatlegaal te maken. De Merc kreeg een nieuwe benzinetank en benzinepompen, alle vier de koolstofkeramische remschijven zijn vervangen, de brandblusser is vervangen en de ophanging is vernieuwd. Ook is de raceauto een stukje hoger gezet vanwege al het naars dat je op openbare wegen tegenkomt, zoals drempels en putdeksels.
En nu mag de straatlegale Mercedes CLK LM naar een nieuwe eigenaar. De auto staat te koop bij het Londense Joe Macari Performance Cars. Het is niet bekend wat de dealer voor de omgebouwde Le Mans-racer wil hebben, maar er zijn genoeg indicaties dat het een hele berg Britse ponden zal zijn. Zoals zijn raceverleden, de straatlegale ombouw en het feit dat dit een van de slechts vier CLK LM’s is die er nog bestaan.
Reacties