
Terwijl BMW druk bezig is om alle sedans en coupés van elkaar los te koppelen, voor de diversiteit en zo, doet Mercedes het omgekeerde: de CL moet plaatsmaken voor de S-klasse Coupé. Hoe die ongeveer zal gaan worden, zie je hier.
Onze eerste indruk: wauw, dit mag er zijn. Het uitgaande model vonden we altijd al erg mooi, maar deze raakt wat betreft elegantie wel weer een paar andere snaren. De achterkant is anders dan bij andere Mercedessen; de nummerplaat verhuisde naar de bumper, de langwerpige achterlichten doen ons een beetje aan de SLS denken. Stevige flanken, een lage daklijn, een lange neus met de typische nieuwe 'diamantengrille' – dit is een Mercedes coupé zoals ie moet zijn.
In het interieur vinden we interessante toepassingen als aluminium deurpanelen – met minuscule groeven voor een speelse lichtval, jaja – kalfsleren stoelen en een hemel van handgeweven zijde. De grote schermen in het dashboard, bekend uit de S-klasse, zijn nog dunner. Op de middenconsole vinden we een aanraak-wereldklok met vier tijdsaanduidingen.
De best passende motor bij een dergelijke auto is natuurlijk een V8, dus die kreeg de Concept S Coupé: een 4,7-liter groot biturbo-exemplaar, om precies te zijn, met 455 pk en 700 Nm. Daar wil je vast graag een eindje mee gaan rijden? Dat kan, maar het hoeft niet, want deze S-klasse Coupé is uitgerust met Mercedes' nieuwste speeltje, Intelligent Drive. Met camera's, radar en ultrasoonsensoren houdt de auto zijn omgeving in de gaten (tot een reikwijdte van 500 meter) om zichzelf erdoorheen te sturen. Ja, nog even en onze auto's hebben ons niet meer nodig…
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen
