
Volgende week gaan we met hem rijden, de nieuwe Mercedes E-klasse, vandaag gooien de Duitsers er alvast een smaakmakertje tegenaan in de vorm van de 43 AMG.
Het belooft een leuk ding te worden, deze AMG. Aan de motor, een drie liter grote, door twee turbo's beademde V6, hoeft het niet te liggen, want die levert 401 pk en 520 Nm. Voor AMG-begrippen is dit overigens nog aan de bescheiden kant: een E 400 levert maar 34 pk minder. Hoe dan ook, het is voldoende om in 4,6 seconden naar 100 km/u en door naar de als altijd begrensde top van 250 km/u te brullen.
De E 43 AMG stuurt al die power via een negentraps automaat naar alle vier de wielen: 31 procent naar de voor- en 69 procent naar de achterkant. Een tikje dwars heboort dus zeer wel tot de mogelijkheden.
Niet dat zijn uiterlijk daar erg toe oproept, want ook dat blijft relatief bescheiden, en in het zwart van de foto's valt het allemaal nog wat minder op. Natuurlijk, er zitten een paar dikke 19"-vijfspaaks AMG-wielen onder, de luchtinlaten zijn wat geprononceerder en hij heeft uiteraard de grille met 'diamantjes', andere uitlaten en een kleine diffusor, maar je kunt niet beweren dat hij overmatig te koop loopt met zijn vermogen.
Vanbinnen gaat het op dezelfde manier: rode stiksels en wat meer race-georiënteerde thema's voor de TFT-schermen (een race-timer, wat 'zwartwitgeblokt' in de snelheidsmeter), maar verder niet heel veel opvallends vergeleken met de standaard-E.
Luchtvering is uiteraard standaard, al is hij door de Mercedes-huistuner wel anders afgesteld, op 'meer dynamiek, een neutraler bochtgedrag en meer tractie op hoge snelheid'. Klinkt in orde.
Wat kalmpjes allemaal? Klopt: het echte vuurwerk wordt bewaard voor de aanstormende (nou ja, zal nog wel even duren) E 63 AMG. Die krijgt, zoals we dat méér van AMG gewend zijn, een brute turbo-V8 die als de geruchten niet bedriegen om en nabij de 600 pk zal leveren. Kijk, dáár kijken we nou reikhalzend naar uit!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Eenhoorn voor lange afstanden: de Mercedes E 300 de 4Matic Estate All-Terrain is een diesel-PHEV

Mercedes wil van zijn taxi-imago af: aandeel keldert

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
