
Volgende week gaan we met hem rijden, de nieuwe Mercedes E-klasse, vandaag gooien de Duitsers er alvast een smaakmakertje tegenaan in de vorm van de 43 AMG.
Het belooft een leuk ding te worden, deze AMG. Aan de motor, een drie liter grote, door twee turbo's beademde V6, hoeft het niet te liggen, want die levert 401 pk en 520 Nm. Voor AMG-begrippen is dit overigens nog aan de bescheiden kant: een E 400 levert maar 34 pk minder. Hoe dan ook, het is voldoende om in 4,6 seconden naar 100 km/u en door naar de als altijd begrensde top van 250 km/u te brullen.
De E 43 AMG stuurt al die power via een negentraps automaat naar alle vier de wielen: 31 procent naar de voor- en 69 procent naar de achterkant. Een tikje dwars heboort dus zeer wel tot de mogelijkheden.
Niet dat zijn uiterlijk daar erg toe oproept, want ook dat blijft relatief bescheiden, en in het zwart van de foto's valt het allemaal nog wat minder op. Natuurlijk, er zitten een paar dikke 19"-vijfspaaks AMG-wielen onder, de luchtinlaten zijn wat geprononceerder en hij heeft uiteraard de grille met 'diamantjes', andere uitlaten en een kleine diffusor, maar je kunt niet beweren dat hij overmatig te koop loopt met zijn vermogen.
Vanbinnen gaat het op dezelfde manier: rode stiksels en wat meer race-georiënteerde thema's voor de TFT-schermen (een race-timer, wat 'zwartwitgeblokt' in de snelheidsmeter), maar verder niet heel veel opvallends vergeleken met de standaard-E.
Luchtvering is uiteraard standaard, al is hij door de Mercedes-huistuner wel anders afgesteld, op 'meer dynamiek, een neutraler bochtgedrag en meer tractie op hoge snelheid'. Klinkt in orde.
Wat kalmpjes allemaal? Klopt: het echte vuurwerk wordt bewaard voor de aanstormende (nou ja, zal nog wel even duren) E 63 AMG. Die krijgt, zoals we dat méér van AMG gewend zijn, een brute turbo-V8 die als de geruchten niet bedriegen om en nabij de 600 pk zal leveren. Kijk, dáár kijken we nou reikhalzend naar uit!
Meer van TopGear


De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken
