Volgende week gaan we met hem rijden, de nieuwe Mercedes E-klasse, vandaag gooien de Duitsers er alvast een smaakmakertje tegenaan in de vorm van de 43 AMG.

Het belooft een leuk ding te worden, deze AMG. Aan de motor, een drie liter grote, door twee turbo's beademde V6, hoeft het niet te liggen, want die levert 401 pk en 520 Nm. Voor AMG-begrippen is dit overigens nog aan de bescheiden kant: een E 400 levert maar 34 pk minder. Hoe dan ook, het is voldoende om in 4,6 seconden naar 100 km/u en door naar de als altijd begrensde top van 250 km/u te brullen. 

De E 43 AMG stuurt al die power via een negentraps automaat naar alle vier de wielen: 31 procent naar de voor- en 69 procent naar de achterkant. Een tikje dwars heboort dus zeer wel tot de mogelijkheden.

Niet dat zijn uiterlijk daar erg toe oproept, want ook dat blijft relatief bescheiden, en in het zwart van de foto's valt het allemaal nog wat minder op. Natuurlijk, er zitten een paar dikke 19"-vijfspaaks AMG-wielen onder, de luchtinlaten zijn wat geprononceerder en hij heeft uiteraard de grille met 'diamantjes', andere uitlaten en een kleine diffusor, maar je kunt niet beweren dat hij overmatig te koop loopt met zijn vermogen. 

Vanbinnen gaat het op dezelfde manier: rode stiksels en wat meer race-georiënteerde thema's voor de TFT-schermen (een race-timer, wat 'zwartwitgeblokt' in de snelheidsmeter), maar verder niet heel veel opvallends vergeleken met de standaard-E. 

Luchtvering is uiteraard standaard, al is hij door de Mercedes-huistuner wel anders afgesteld, op 'meer dynamiek, een neutraler bochtgedrag en meer tractie op hoge snelheid'. Klinkt in orde.

Wat kalmpjes allemaal? Klopt: het echte vuurwerk wordt bewaard voor de aanstormende (nou ja, zal nog wel even duren) E 63 AMG. Die krijgt, zoals we dat méér van AMG gewend zijn, een brute turbo-V8 die als de geruchten niet bedriegen om en nabij de 600 pk zal leveren. Kijk, dáár kijken we nou reikhalzend naar uit! 

 

Reacties