Als het gaat om dikke stationwagons zie je vaak de Audi RS 4, Audi RS 6, BMW M3 Touring en M5 Touring voorbijkomen. Gek genoeg blijft de E 53 AMG verstoken van de nodige online aandacht. Daar gaan we even verandering in aanbrengen. Hoewel de auto standaard al behoorlijk ‘af’ is, kan het natuurlijk altijd beter. Je kunt naar Brabus of Lorinser gaan voor aanpassingen, maar dat is misschien net even te ingrijpend. Deze upgrades van H&R voor de Mercedes E 53 zijn eigenlijk perfect.

Als je in Nederland een kleine anderhalve ton in je broekzak hebt die je moet uitgeven aan een dikke stationwagon, dan is het een geweldig aanbod. Dankzij de plug-in hybride-aandrijflijn, hoef je niet enorm veel BPM te betalen. Je hebt hem al vanaf 115.000 euro. Dat is veel goedkoper dan de BMW M3 en M5 Touring. Bovendien krijg je twee cilinders meer dan in de viercilinder C 63 AMG. Totdat Audi weer snelle stationwagons gaat maken (de RS 4 en RS 6 zijn net uit productie), is het dé keuze voor papa’s met haast.

Wat is eigenlijk het probleem met de snelle auto’s tegenwoordig?

Oké, terug naar die upgrades van H&R voor de Mercedes E 53. Is het namelijk je weleens opgevallen dat de ‘stance’ van sportieve auto’s tegenwoordig een beetje vreemd is. Ondanks dat de velgdiameter groot is, lijken de wielen alsnog vrij klein. Bij auto’s als de nieuwe Audi S8 en BMW M2 valt het met name op dat ze nogal hoog op de poten staan en lijken de wielen iets ver naar binnen te staan. Op een normale auto geen probleem, maar het ziet er wel een beetje raar uit op zo’n dikke Duitser.

Mercedes-AMG E53 Estate (S214) grijs (2025) met H&R veren en spacers zijkant links achter schuin

Precies die twee problemen lost de Duitse firma H&R voor je op. Het zijn subtiele aanpassingen, dus hebben we ook de afbeeldingen van het standaardmodel erbij gezet, zodat je kunt zien wat het verschil is. Er zijn verlagingsveren die de auto voor en achter met zo’n 20 millimeter dichter naar de grond brengen. Hierdoor is de ‘wheelgap’ een stuk kleiner. Dan zijn er H-TRAK-spacers die je op de naaf zitten, waardoor het wiel 6 millimeter naar buiten komt te staan.

Waarom doen autofabrikanten het dan?

Zoals je kunt zien bij de Mercedes E 53 van H&R, sluiten de velgen nu mooi aan op de wielkasten, precies het effect dat je vaak ziet bij studiemodellen, conceptcars en showauto’s. Maar waarom staan productieauto’s dan toch wat hoger, met de wielen iets verder naar binnen? Simpel: de grotere rijhoogte is praktisch als je in een nieuwbouwwijk woont met veel drempels en de wielen die iets naar binnen staan is vanwege een lager verbruik en geluidsproductie. Zoals altijd is een auto een compromis.

Lees ook: Waarom je deze ‘instapper’ van AMG liever wilt dan de snelste E-klasse

Dan nog eventjes de kosten. De verenset kost 582 euro. Volgens H&R zijn ze net zo comfortabel als de standaardveren en werken ze samen met de schokdempers. De spacers kosten 78 euro per stuk. De kosten zijn nog zonder montage (kost meestal wel een dagdeel om te vervangen) en uitlijnen. Dat laatste vergeet men soms, maar is ernstig aan te raden als de wielgeometrie gaat afwijken. Voor 1.500 euro maak je je stationwagon helemaal af, mocht je een obsessie voor stance hebben.

Eén reactie op “Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon”

  1. Pas op met spacers; achter is het slechts een beperkt hogere belasting van de ophanging en daar valt wel mee te leven.
    Maar vóór verandert het echt het stuurgedrag van de auto. En niet persé altijd positief.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *