
Dat je een oude AMG wilt, staat buiten kijf. Het dilemma is als volgt: ga je voor een knalrood exemplaar met alle overheerlijke foutheid die de jaren negentig te bieden heeft? Óf ga je voor een vreselijk ingetogen exemplaar met standaard velgjes?
Beide exemplaren staan nu bij Auto Leitner. De sleeper zonder badges (optie 260 in die tijd) of zichtbare AMG-uitlaat draagt nog de naam Mercedes 500E 6.0 AMG en komt van de eerste eigenaar uit Duitsland. De 6,0-liter V8 motor produceert 381 pk en liep een acceptabele 81.000 kilometer.
Nostalgische types worden blij van de met houtfineer bedekte telefoon naast de middenconsole, de originele aankoopnota en alle boekjes die je je kunt wensen. Wat je dan niet zou verwachten van een auto uit die tijd, zijn voorstoelen met geheugenstanden of een dimmende binnenspiegel. Neem voor deze E-klasse 159.500 euro mee.
En dan de Mercedes E 60 AMG. Technisch haast identiek, maar dan gebouwd na de beslissing van Mercedes om de E voortaan vóór het getal te zetten. Ook deze biedt je een ontzettend fijne 6.0 V8 met 381 pk. In tegenstelling tot zijn showroomgenoot draagt de E 60 maar wat graag uit dat hij een snelle AMG is, met 17-inch AMG-velgen, een dikkere uitlaat, het aero-pakket en de kleur Signalrot.
De rode kleur komt op een artistieke manier (zoals ze dat alleen in de jaren negentig konden) terug in het interieur. Dat moet je net kunnen waarderen. Met een tellerstand van 71.000 kilometer en een prijs van 149.500 euro maakt deze E 60 AMG de keuze nog een stuk lastiger. Onze tip: koop beide auto’s. Je hebt toch ook niet maar één paar schoenen?
Meer van TopGear


Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Eenhoorn voor lange afstanden: de Mercedes E 300 de 4Matic Estate All-Terrain is een diesel-PHEV

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?
