
Dat je een oude AMG wilt, staat buiten kijf. Het dilemma is als volgt: ga je voor een knalrood exemplaar met alle overheerlijke foutheid die de jaren negentig te bieden heeft? Óf ga je voor een vreselijk ingetogen exemplaar met standaard velgjes?
Beide exemplaren staan nu bij Auto Leitner. De sleeper zonder badges (optie 260 in die tijd) of zichtbare AMG-uitlaat draagt nog de naam Mercedes 500E 6.0 AMG en komt van de eerste eigenaar uit Duitsland. De 6,0-liter V8 motor produceert 381 pk en liep een acceptabele 81.000 kilometer.
Nostalgische types worden blij van de met houtfineer bedekte telefoon naast de middenconsole, de originele aankoopnota en alle boekjes die je je kunt wensen. Wat je dan niet zou verwachten van een auto uit die tijd, zijn voorstoelen met geheugenstanden of een dimmende binnenspiegel. Neem voor deze E-klasse 159.500 euro mee.
En dan de Mercedes E 60 AMG. Technisch haast identiek, maar dan gebouwd na de beslissing van Mercedes om de E voortaan vóór het getal te zetten. Ook deze biedt je een ontzettend fijne 6.0 V8 met 381 pk. In tegenstelling tot zijn showroomgenoot draagt de E 60 maar wat graag uit dat hij een snelle AMG is, met 17-inch AMG-velgen, een dikkere uitlaat, het aero-pakket en de kleur Signalrot.
De rode kleur komt op een artistieke manier (zoals ze dat alleen in de jaren negentig konden) terug in het interieur. Dat moet je net kunnen waarderen. Met een tellerstand van 71.000 kilometer en een prijs van 149.500 euro maakt deze E 60 AMG de keuze nog een stuk lastiger. Onze tip: koop beide auto’s. Je hebt toch ook niet maar één paar schoenen?
Meer van TopGear


De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
