
Dat je een oude AMG wilt, staat buiten kijf. Het dilemma is als volgt: ga je voor een knalrood exemplaar met alle overheerlijke foutheid die de jaren negentig te bieden heeft? Óf ga je voor een vreselijk ingetogen exemplaar met standaard velgjes?
Beide exemplaren staan nu bij Auto Leitner. De sleeper zonder badges (optie 260 in die tijd) of zichtbare AMG-uitlaat draagt nog de naam Mercedes 500E 6.0 AMG en komt van de eerste eigenaar uit Duitsland. De 6,0-liter V8 motor produceert 381 pk en liep een acceptabele 81.000 kilometer.
Nostalgische types worden blij van de met houtfineer bedekte telefoon naast de middenconsole, de originele aankoopnota en alle boekjes die je je kunt wensen. Wat je dan niet zou verwachten van een auto uit die tijd, zijn voorstoelen met geheugenstanden of een dimmende binnenspiegel. Neem voor deze E-klasse 159.500 euro mee.
En dan de Mercedes E 60 AMG. Technisch haast identiek, maar dan gebouwd na de beslissing van Mercedes om de E voortaan vóór het getal te zetten. Ook deze biedt je een ontzettend fijne 6.0 V8 met 381 pk. In tegenstelling tot zijn showroomgenoot draagt de E 60 maar wat graag uit dat hij een snelle AMG is, met 17-inch AMG-velgen, een dikkere uitlaat, het aero-pakket en de kleur Signalrot.
De rode kleur komt op een artistieke manier (zoals ze dat alleen in de jaren negentig konden) terug in het interieur. Dat moet je net kunnen waarderen. Met een tellerstand van 71.000 kilometer en een prijs van 149.500 euro maakt deze E 60 AMG de keuze nog een stuk lastiger. Onze tip: koop beide auto’s. Je hebt toch ook niet maar één paar schoenen?
Meer van TopGear


Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Eenhoorn voor lange afstanden: de Mercedes E 300 de 4Matic Estate All-Terrain is een diesel-PHEV

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Weet jij welke (geweldige) Franse auto geleverd is met een Maserati-V6?

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe handsfree-flitsers van de politie maken blijkbaar soms een (best grappige) fout

Hopelijk worden eFuels ooit goedkoper want wij willen nu ook een gezinsauto met een V10

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s
