
Dat je een oude AMG wilt, staat buiten kijf. Het dilemma is als volgt: ga je voor een knalrood exemplaar met alle overheerlijke foutheid die de jaren negentig te bieden heeft? Óf ga je voor een vreselijk ingetogen exemplaar met standaard velgjes?
Beide exemplaren staan nu bij Auto Leitner. De sleeper zonder badges (optie 260 in die tijd) of zichtbare AMG-uitlaat draagt nog de naam Mercedes 500E 6.0 AMG en komt van de eerste eigenaar uit Duitsland. De 6,0-liter V8 motor produceert 381 pk en liep een acceptabele 81.000 kilometer.
Nostalgische types worden blij van de met houtfineer bedekte telefoon naast de middenconsole, de originele aankoopnota en alle boekjes die je je kunt wensen. Wat je dan niet zou verwachten van een auto uit die tijd, zijn voorstoelen met geheugenstanden of een dimmende binnenspiegel. Neem voor deze E-klasse 159.500 euro mee.
En dan de Mercedes E 60 AMG. Technisch haast identiek, maar dan gebouwd na de beslissing van Mercedes om de E voortaan vóór het getal te zetten. Ook deze biedt je een ontzettend fijne 6.0 V8 met 381 pk. In tegenstelling tot zijn showroomgenoot draagt de E 60 maar wat graag uit dat hij een snelle AMG is, met 17-inch AMG-velgen, een dikkere uitlaat, het aero-pakket en de kleur Signalrot.
De rode kleur komt op een artistieke manier (zoals ze dat alleen in de jaren negentig konden) terug in het interieur. Dat moet je net kunnen waarderen. Met een tellerstand van 71.000 kilometer en een prijs van 149.500 euro maakt deze E 60 AMG de keuze nog een stuk lastiger. Onze tip: koop beide auto’s. Je hebt toch ook niet maar één paar schoenen?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Eenhoorn voor lange afstanden: de Mercedes E 300 de 4Matic Estate All-Terrain is een diesel-PHEV

Mercedes wil van zijn taxi-imago af: aandeel keldert

Koop deze E63 AMG zevenzitter met 514 pk voor weinig

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
