Na de sedan en estate moeten ook de tweedeurs versies van de E-klasse eraan geloven. Voor hen geen lippenstift rond de grille, maar wel koplampen uit één stuk, een aangepast interieur, een waar arsenaal aan veiligheidssystemen en een paar frisse motoren. Oh, en een set bumpers met grotere luchtopeningen, scherpere randjes en een glimmend onderlipje. Daarbij is onze vraag vooral: waarom?

Mercedes heeft er wel vaker een handje van om mooie ingetogen ontwerpen bij een facelift lichtelijk te ontsieren met een teveel aan opsmuk; de CL is een goed voorbeeld. In dit geval zien we onwillekeurig voor ons dat de bumpers van een Audi RS-model als inspiratie gediend hebben. Past zulke spierballenrollende styling bij een sierlijke auto als de tweedeurs E-klasse? Wij zijn er nog niet over uit. Of eigenlijk wel, maar we proberen er dan maar even aan te wennen.

Twee nieuwe BlueDirect-benzinemotoren met 184 en 211 pk hebben hun weg naar deze coupé en cabrio gevonden, naast een biturbo V6 in de E400. Verder zijn er de bekende vier- en zescilinder diesels (de laatste is er ook als EU6-lieve BlueTec), en ontbreekt ook de beukende E500 met benzine-V8 niet. Qua transmissie kun je kiezen uit een handgeschakelde zesbak of een zeventraps 7G-Tronic flipperautomaat.

De nieuwe E-klasse Coupé en Cabrio zullen hun neuzen laten zien op de autoshow van Detroit, die op 14 januari van start gaat. Daarna zal het niet lang meer duren voor ze bij de dealers belanden.

Reacties