
Naast de op handen zijnde CLA en de volgende generatie S-klasse is Mercedes met nog meer nieuws bezig. Dit bijvoorbeeld: de E-klasse facelift. Nu voorzien van koplampen uit één stuk en een grille met opgespoten zoenlippen.
De pre-facelift E beviel ons altijd wel, met z'n scherp getekende voorkant, maar blijkbaar moest het voor Mercedes' beoogde klantenkring toch allemaal wat softer. De nieuwe auto ziet er daarom uit alsof ie een stomp heeft gekregen. Alles zal wel weer wennen, maar op basis van de eerste plaatjes kunnen we het niet direct een verbetering noemen. Overigens zal er voortaan ook een Avantgarde-grille (groot logo er middenin) leverbaar zijn, waarmee je de voorkant weer wat meer smoel en wat minder Botox geeft.
Op zich zijn de koplampen wel netjes geworden, met frisse led'jes (full-led is optioneel) en een welving aan de bovenkant, à la C-klasse. Verder zijn de bumpers aangepast, zijn de achterlichten wat versimpeld, en is de sprekende heuplijn bij de achterwielen verdwenen. Dat laatste vinden wij jammer, maar de rest van de wereld leek er nogal veel kritiek op te hebben, dus soit.
De nieuwe E barst natuurlijk weer uit zijn voegen van de elektronische hulpmiddelen, die botsingen zowel van voren als van achteren zien aankomen, je feilloos binnen de lijntjes willen houden en je koplamplicht in allerlei bochten wringen om geen tegenliggers te verblinden. Prachtig allemaal. Op motorisch gebied zijn er – naast de uitgebreide rits motoren waarmee we de E al kennen – twee nieuwe 2,0-liter turbo-viercilinders die de naam BlueDirect dragen en respectievelijk 184 en 211 pk leveren. Ook is er nu een biturbo V6 met 333 pk, waarmee de auto als E400 door het leven zal gaan. Een dieselhybride ontbreekt eveneens niet: de E300 BlueTec Hybrid verstookt slechts 4,1 l/100 km en stoot 107 g/km uit.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Eenhoorn voor lange afstanden: de Mercedes E 300 de 4Matic Estate All-Terrain is een diesel-PHEV

Mercedes wil van zijn taxi-imago af: aandeel keldert

Koop deze E63 AMG zevenzitter met 514 pk voor weinig

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

In de Kia EV4 kun je wel schakelen, ook al zijn er geen versnellingen

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Mag je eigenlijk blijven rijden als het oranje motorlampje brandt? En wat betekent het?

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)
