Naast de op handen zijnde CLA en de volgende generatie S-klasse is Mercedes met nog meer nieuws bezig. Dit bijvoorbeeld: de E-klasse facelift. Nu voorzien van koplampen uit één stuk en een grille met opgespoten zoenlippen.

De pre-facelift E beviel ons altijd wel, met z'n scherp getekende voorkant, maar blijkbaar moest het voor Mercedes' beoogde klantenkring toch allemaal wat softer. De nieuwe auto ziet er daarom uit alsof ie een stomp heeft gekregen. Alles zal wel weer wennen, maar op basis van de eerste plaatjes kunnen we het niet direct een verbetering noemen. Overigens zal er voortaan ook een Avantgarde-grille (groot logo er middenin) leverbaar zijn, waarmee je de voorkant weer wat meer smoel en wat minder Botox geeft.

Op zich zijn de koplampen wel netjes geworden, met frisse led'jes (full-led is optioneel) en een welving aan de bovenkant, à la C-klasse. Verder zijn de bumpers aangepast, zijn de achterlichten wat versimpeld, en is de sprekende heuplijn bij de achterwielen verdwenen. Dat laatste vinden wij jammer, maar de rest van de wereld leek er nogal veel kritiek op te hebben, dus soit.

De nieuwe E barst natuurlijk weer uit zijn voegen van de elektronische hulpmiddelen, die botsingen zowel van voren als van achteren zien aankomen, je feilloos binnen de lijntjes willen houden en je koplamplicht in allerlei bochten wringen om geen tegenliggers te verblinden. Prachtig allemaal. Op motorisch gebied zijn er – naast de uitgebreide rits motoren waarmee we de E al kennen – twee nieuwe 2,0-liter turbo-viercilinders die de naam BlueDirect dragen en respectievelijk 184 en 211 pk leveren. Ook is er nu een biturbo V6 met 333 pk, waarmee de auto als E400 door het leven zal gaan. Een dieselhybride ontbreekt eveneens niet: de E300 BlueTec Hybrid verstookt slechts 4,1 l/100 km en stoot 107 g/km uit.

Reacties