
Daar is hij, de meest voorspelbare Estate-uitvoering van een auto ooit. Vinden we dat erg? Nee hoor. De Mercedes E-Klasse Estate mag er best zijn. Bovendien zit hij ruimer dan de kleren die je vroeger van je oudere broer of zus kreeg.
670 liter slokt de E-Klasse op. Doe je de bank plat dan wordt dat nog eens 1.820 liter. Dit is ruim 100 liter meer dan concurrenten Audi A6 en BMW 5-serie. De opening om alles in te prakken is bovendien 1.100 millimeter op het smalste punt – 1 meter tien dus.
Meer kinderen dan spullen? Dan heeft Mercedes een derde zitrij voor je om je E-klasse tot een decadente schoolbus te transformeren. Luchtvering op de achteras is standaard. Met het optionele Air Body Control is de hele ophanging voorzien van luchtvering.
Het motoraanbod is even voorspelbaar als het uiterlijk van de E-klasse. Dat is namelijk gelijk aan de sedan. Instappen doe je in de E200 met 184 pk (benzine) of in de E220d met 194 pk (diesel). Heel snel de kids ophalen doe je met de Mercedes-AMG E 43 4Matic. De 3,0-liter V6 met 401 pk zit in 4,7 seconden vanuit stilstand op 100 km/u.
Neem geen zwarte Mercedes E-klasse Estate
De prijzen van de nieuwe Mercedes E-klasse Estate volgen nog. Koop hem maar niet in het zwart, want dan rij je in een lijkwagen.
Het is trouwens 50 jaar geleden dat Mercedes voor het eerst een Estate produceerde. De 200D Estate zat destijds vol innovatieve zaken, zoals een in delen neerklapbare achterbank en een optionele derde zitrij. Het was helaas geen succes, Mercedes bouwde slechts 2.754 exemplaren. Pas in 1978 boekte Mercedes succes met een Estate: met de W123.
Meer van TopGear


De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken
