Mercedes heeft het doek van de E-klasse Estate gehaald. Hoe de nieuwe Mercedes eruitziet, is geen verrassing. In april lanceerde Mercedes al de gewone E-klasse. Het is in principe dezelfde auto, maar dan met een grotere kofferbak – wat er helemaal niet verkeerd uitziet – en nieuwe achterlichten in de vorm van de Mercedes-ster. Moet je van houden.

Dat grotere achterwerk is de reden dat je hier bent gekomen, dus laten we daar maar meteen induiken. De E-klasse station heeft achterin een capaciteit van 615 liter met de achterbank omhoog. Dit was bij de vorige trouwens nog 640 liter. De bagageruimte is dus iets gekrompen.

Klap je de achterbank plat, dan is er een gigantische 1.830 liter laadruimte. Dit is dan wel weer groter dan de vorige, die heeft 1.820 liter. Bij de plug-in hybride verlies je wat liter. Je houdt 460 en 1.675 liter over. De achterklep opent en sluit trouwens met een druk op de knop.

De E-klasse Estate is ook gegroeid ten opzichte van zijn voorganger

De nieuwe Estate heeft een 22 millimeter langere wielbasis dan het model dat hij aflost. De extra lengte voor het interieur gaat naar de passagiers op de achterbank. Vandaar ook dat de bagageruimte niet mee is gegroeid. Daarnaast is de auto 28 millimeter breder dan eerst, wat zich vertaalt naar 25 millimeter extra elleboogruimte voor de passagiers.

De E-klasse krijgt het nieuwe MBUX Superscreen (niet het Hyperscreen dus, daarvoor moet je een elektrische Merc kopen) wat ervoor zorgt dat de bijrijder bijvoorbeeld films kan kijken op een eigen schermpje. Als degene achter het stuur naar het scherm voor de bijrijder kijkt, dan ziet de auto dat en wordt het scherm gepauzeerd. Wel zo veilig.

Motoriseringen van de nieuwe Mercedes E-klasse Estate

Mercedes bouwt drie uitvoeringen voor Europa: de E 200, E 200 d en de E 300 e. Alle drie krijgen een 2,0-liter motor. De eerste twee hebben een mild hybride systeem en de E 300 e is een volwaardige PHEV. Qua vermogen is deze plug-in hybride de sterkste: 313 pk en 550 Nm. Daarnaast trekt deze uitvoering ook het snelst op (0-100-tijd van 6,5 seconden tegenover 7,8 in de E 200 en 7,9 in de diesel).

De E 200 heeft een vermogen van 204 pk en 320 Nm aan koppel. Hij heeft de hoogste topsnelheid van de drie (231 km/u tegenover 230 km/u in de diesel en 227 km/u in de PHEV). De diesel doet het met 197 pk en 440 Nm. Mercedes belooft dat er ook nog een plug-in hybride uitvoering komt met een dieselmotor, maar of die ook onze kant op komt, is nog de vraag.

Heb je een caravan of andere zware aanhanger die je graag achter je hangt? De E-klasse Estate kan tot 2.100 kilo aan ongeremd trekgewicht sleepen. Dan weet je dat ook weer. De prijzen van de nieuwe Mercedes E-klasse Estate zijn nog niet bekend.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)