
In Europa vragen we ons al jaren af waarom hybrides, die toch zo zuinig mogelijk moeten rijden, niet van dieselmotoren voorzien zijn (tot Peugeot er onlangs mee begon). Dit terwijl men in landen als Japan, de VS en China juist van alles probeert om hun benzinemotoren zuiniger te maken, zodat ze geen plastic handschoentjes hoeven te gebruiken bij het tanken.
Nu heeft Mercedes het met de nieuwe hybride E-klasse goed bekeken. Er komen namelijk twee verschillende versies: een E300 BlueTec Hybrid diesel, en een E400 Hybrid benzine.
De E400 Hybrid zal niet in Europa op de markt komen, omdat wij hier wel beter weten. De auto verbruikt gemiddeld (volgens de Amerikaanse testcyclus) een liter benzine op 11,5 km, en dat zijn geen waarden waar we hier steil van achterover slaan – al moet je wel bedenken dat je dan de beschikking hebt over een dikke V6 met 306 pk. Plus een elektromotor dus.
Mag je snel vergeten. Op ons continent gaan we het doen met de E300 BlueTec Hybrid, die met zijn 204 pk sterke diesel-viercilinder slechts 4,2 l/100 km aan brandstof van je vraagt en daarbij gemiddeld 109 g/km aan CO2 uitstoot. Dit mede dankzij dezelfde elektromotor als in de E400 (20 kW, 250 Nm).
De nieuwe hybride E-klasse-modellen worden in januari op de autoshow van Detroit gepresenteerd en komen in de loop van het jaar op de markt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Eenhoorn voor lange afstanden: de Mercedes E 300 de 4Matic Estate All-Terrain is een diesel-PHEV

Mercedes wil van zijn taxi-imago af: aandeel keldert

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
