Mercedes E-klasse in 2 hybridevormen

In Europa vragen we ons al jaren af waarom hybrides, die toch zo zuinig mogelijk moeten rijden, niet van dieselmotoren voorzien zijn (tot Peugeot er onlangs mee begon). Dit terwijl men in landen als Japan, de VS en China juist van alles probeert om hun benzinemotoren zuiniger te maken, zodat ze geen plastic handschoentjes hoeven te gebruiken bij het tanken.

Nu heeft Mercedes het met de nieuwe hybride E-klasse goed bekeken. Er komen namelijk twee verschillende versies: een E300 BlueTec Hybrid diesel, en een E400 Hybrid benzine.

De E400 Hybrid zal niet in Europa op de markt komen, omdat wij hier wel beter weten. De auto verbruikt gemiddeld (volgens de Amerikaanse testcyclus) een liter benzine op 11,5 km, en dat zijn geen waarden waar we hier steil van achterover slaan – al moet je wel bedenken dat je dan de beschikking hebt over een dikke V6 met 306 pk. Plus een elektromotor dus.

Mag je snel vergeten. Op ons continent gaan we het doen met de E300 BlueTec Hybrid, die met zijn 204 pk sterke diesel-viercilinder slechts 4,2 l/100 km aan brandstof van je vraagt en daarbij gemiddeld 109 g/km aan CO2 uitstoot. Dit mede dankzij dezelfde elektromotor als in de E400 (20 kW, 250 Nm).

De nieuwe hybride E-klasse-modellen worden in januari op de autoshow van Detroit gepresenteerd en komen in de loop van het jaar op de markt.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken