In de categorie bijzondere auto’s hebben we vandaag een heel bijzondere voor je. Het is niet de eerste keer dat een Mercedes E500 op de frontpage van TopGear prijkt, maar dit is een Mercedes E500 Limited. De E500 werd aan het eind van de loopbaan van deze E-klasse geïntroduceerd. Het was ooit de bedoeling om er 500 van te bouwen, dat zijn er uiteindelijk 961 geworden.

Alle E500 Limited-modellen waren bedoeld voor de Duitse markt, maar voordat dat bekend was, had een handige Harrie bij de Nederlandse Mercedes-dealer het glorieuze idee om er één te bestellen. De auto kreeg al een bestemming voordat de memo rondging dat de E500 Limited alleen voor Duitsland zou zijn. Het merk hield zich aan de afspraak en leverde zo één Limited in Nederland.

Enige exemplaar met Nationale Auto Pas

De eerste eigenaar had een jacht in Zuid-Frankrijk en deze Mercedes E500 Limited was zijn vervoer om heen en terug te rijden. We kunnen geen betere auto bedenken voor dat soort ritten. De kilometerstand lijkt hoog, maar het gaat voornamelijk om snelwegkilometers. Daarbij is de E500 een W124-generatie, dus een van de beste auto’s ooit gebouwd.

Mercedes 500E Limited (W124) zwart (1995) zijkant achter schuin rechts

De E500 heeft een 5,0-liter achtcilinder onder de kap. Deze is goed voor 320 pk en 480 Nm. Ze zijn allemaal gekoppeld aan een viertraps automaat. Deze werd dusdanig afgestemd dat de acceleratie maximaal was, hij heeft geen enorme overdrive om het verbruik te drukken. Van 0-100 km/u sprinten duurt slechts 6,1 seconden en de topsnelheid is 250 km/u. Dat is vandaag de dag nog steeds behoorlijk vlot.

Twee setjes wielen onder deze Mercedes E500 Limited

De staat van de auto is uitzonderlijk goed. Het enige smetje betreft het verkleurde leer bij de automaatpookknop en het stuurwiel. Af fabriek werd dit door Mercedes geverfd, maar verf op leer blijft nooit lang zitten. Dan de wielen: die zijn opgeknapt, waardoor de zilveren rand aan de buitenkant is komen te vervallen. Weet dat bij de verkoopprijs een nieuw setje originele Evolution II-wielen aanwezig is, net als de complete onderhoudshistorie.

Dit alles heeft uiteraard wel een prijs. De auto kost maar liefst 125.000 euro. Daarmee is het de duurste auto in Nederland die meer dan twee ton heeft gelopen. Overigens was het nog een spannende strijd, want er staat ook een BMW M3 van de E30-generatie te koop voor meer dan een ton. De vraag is natuurlijk: is de auto het waard? Zie het zo: dit is de enige Mercedes E500 Limited met NAP en 250.000 kilometer over 28 jaar is alsnog minder dan 10.000 kilometer per jaar.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)