Een elektrische auto met een actieradius van 1.000 kilometer, die kun je niet op je oprit parkeren zonder dat ie een Noord/Zuidlijntje doet. Tenminste, dat zou je denken. Toch ziet Mercedes een toekomst waarin elektrische auto’s prima de magische grens van 1.000 kilometer actieradius kunnen passeren zonder dat je volledige oprit verzakt. Je kijkt naar de Mercedes Vision EQXX, een volledig elektrische auto die die afstand met minder dan 100 kWh batterijinhoud moet kunnen rijden.
De makkelijkste oplossing voor een grotere actieradius is een grotere accu. Het probleem dat je dan krijgt, is dat het gewicht toeneemt, waardoor je een nóg grotere accu nodig hebt. Zo beland je in een opwaartse spiraal van gewicht en formaat. Bij de Mercedes EQXX besloot het merk te focussen op een laag gewicht en dito luchtweerstand. Zo is deze EQXX 40 procent lichter dan de EQS en een stuk kleiner. Overigens is het nog geen vedergewicht: de gladde EV weegt alsnog 1.750 kilo.
Op jacht naar actieradius
Elk stukje van de auto is onder de loep genomen om de laatste kilometer eruit te persen. Alle onderdelen werden geoptimaliseerd op gewicht, luchtweerstand, wrijving, hitte en elektrische weerstand – tot aan de soldeerpuntjes aan toe. De auto doet denken aan de gekke Volkswagen XL1 die ook hyperefficiënt was, maar dan met twee deuren minder en een kleine dieselmotor. Al kom je overigens al snel op deze vorm uit als je een lage luchtweerstand wilt. De Mercedes EQXX zou zo’n 10 kilometer per kWh moeten kunnen halen.
Is de Mercedes EQXX geen suffe toekomstdroom?
De batterij, de motor en alle materialen zouden levensvatbaar moeten zijn. Er ligt dus geen gekke solid-state accu onder de vloer, maar gewoon een accu zoals Mercedes nu ook gebruikt. Bovendien staat de EQXX op het toekomstige MB.EA-platform dat in 2024 moet komen. Of deze exacte Mercedes EQXX ooit echt in productie gaat, dat is nog maar de vraag.
Vincent heeft op 6 januari 2022 geschreven:
Lijkt me toch vooral geïnspireerd door Lightyear
Zosten heeft op 5 januari 2022 geschreven:
Ik kan er nog meer af doen… Maak n mesh v zvm materiaal… En idd blabla… Iedereen kan pronkn met show. Beter is n betaalbare od markt brengen.
Erik heeft op 5 januari 2022 geschreven:
Oftewel het aloude, “Kijk eens wat wij kunnen maken!”
Maar dat gaan we niet doen want in de huidige staat is tie niet produceerbaar voor een normaal bedrag.
Dus eigenlijk is het “Kijk eens wat wij níet kunnen maken.”
Prototype onzin in de autowereld.
Jacco heeft op 4 januari 2022 geschreven:
Helemaal niet alles, stap 1 tyf dat grote scherm weg en plaats een zo klein mogelijk lcd terug, stap 2 raus al die lijnenlampjes dr uit en plaats 1 ledje trug. Kan je weer 10 km verder komen.
Sracerr heeft op 3 januari 2022 geschreven:
Lightyear, als 2 druppels!
Bas heeft op 4 januari 2022 geschreven:
Het lijkt wel alsof Mercedes goed naar die nieuwe Kia evs heeft gekeken in plaats van andersom zoals dat normaal gaat.
Mike heeft op 3 januari 2022 geschreven:
Zie social posts van lightyear, zij geven de samenwerking al toe.
Mike heeft op 3 januari 2022 geschreven:
Of toch niet..
Volgens mij is het een ordinaire kopie