
Weet je de tijd nog dat diesel het antwoord was? De sleutel tot een schone toekomst? Dit was het hoogtepunt van de diesel-profetie: de Volkswagen XL1. Het was de ultieme eco-auto voor mensen voor wie geld geen rol speelde. Twee eigenschappen die elkaar ergens toch tegenspreken, want je moet heel, heel veel kilometers rijden om de break-even-grafiek uit te spelen. Of misschien ook niet, want de afschrijving lijkt heel erg mee te vallen.
Wat is het verbruik van de Volkswagen XL1?
De specificaties laten zich lezen als het wensenlijstje van enthousiaste volgelingen van automobiele gierigheid: een tweezits diesel-elektrische hybride die volgens opgave 0,9 l/100 km verbruikt. Deze plug-in hybride stoot slechts 21 g/km CO2 uit. En het was de eerste auto met camera’s als buitenspiegels die de openbare weg op mocht. Daarmee baande hij een weg voor de Audi e-tron.
Zelfs de lak is lichtgewicht
De carrosserie van de XL1 werd van een speciale laag voorzien voordat de lak werd aangebracht, wat op die lak 50 procent gewicht bespaarde. De vorm is ultra-glibberig zodat je door de lucht snijdt. Polymeer, koolstofvezel en magnesium – Volkswagen gebruikte het allemaal. Het interieur ziet eruit alsof je Adrian Newey hebt gevraagd het interieur van de Volkswagen Up te ontwerpen.
Tweecilinder diesel
Op een vlak stuk heb je maar 8 pk nodig om 100 km/u aan te houden, zo aerodynamisch is de XL1. Hij kan bijna 50 kilometer rijden op louter elektrische aandrijving van de 25 pk sterke elektromotor die boven de aangedreven achteras is gemonteerd. Als je veel gas geeft, treedt de 800 cc, 45 pk sterke tweecilinder TDI-motor in werking.
De XL1 is zeldzaam
Slechts 250 Volkswagen XL1’s werden er gemaakt en ze kostten destijds 112.000 euro per stuk. Een hoop geld voor een eco-auto, maar eigenlijk moet je dit zien als een hypercar die snelheid verruilde voor zuinigheid. Dit rode exemplaar liet 19.504 kilometer achter zich sinds hij in 2015 op kenteken werd gezet. Qua afschrijving lijkt het een prima investering, want de vraagprijs voor deze auto is 116.800 euro bij Vehikel in Cruquius, vlak bij Amsterdam. Als je hem een paar jaar rijdt en voor ongeveer hetzelfde bedrag kunt verkopen, is het misschien niet eens zo’n gekke optie, want rente krijg je toch niet van de bank.
Meer van TopGear


Volkswagen XL Sport: toefje Ducati

Vergeten concept: VW ARVW

Volkswagen XL1

VW XL1 komt nu echt: 0,9 l/100 km!

Volkswagen XL1

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Gordelverklikker geliquideerd in Amsterdam: ‘Ik heb nergens spijt van’

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Nu niemand meer een Tesla Model Y koopt, is een heel ander soort auto ineens de populairste in Europa

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop
