Zeldzame Volkswagen XL1 te koop

Gebouwd als een hypercar, maar wel een onthaastende hypercar

Foto('s): VehikelZeldzame Volkswagen XL1 te koop
Foto('s): VehikelZeldzame Volkswagen XL1 te koop
Foto('s): VehikelZeldzame Volkswagen XL1 te koop
Foto('s): VehikelMotor Volkswagen XL1 te koop
Foto('s): VehikelInterieur Volkswagen XL1 te koop
Foto('s): VehikelVolkswagen XL1 te koop
Foto('s): VehikelVolkswagen XL1 stoelen
Foto('s): VehikelVoorkant Volkswagen XL1 te koop
Foto('s): VehikelAchterkant Volkswagen XL1
Foto('s): VehikelAchterkant Volkswagen XL1
Foto('s): Vehikelzijkant Volkswagen XL1 te koop
Zeldzame Volkswagen XL1 te koop
Zeldzame Volkswagen XL1 te koop
Zeldzame Volkswagen XL1 te koop
Motor Volkswagen XL1 te koop
Interieur Volkswagen XL1 te koop
Volkswagen XL1 te koop
Volkswagen XL1 stoelen
Voorkant Volkswagen XL1 te koop
Achterkant Volkswagen XL1
Achterkant Volkswagen XL1
zijkant Volkswagen XL1 te koop

Weet je de tijd nog dat diesel het antwoord was? De sleutel tot een schone toekomst? Dit was het hoogtepunt van de diesel-profetie: de Volkswagen XL1. Het was de ultieme eco-auto voor mensen voor wie geld geen rol speelde. Twee eigenschappen die elkaar ergens toch tegenspreken, want je moet heel, heel veel kilometers rijden om de break-even-grafiek uit te spelen. Of misschien ook niet, want de afschrijving lijkt heel erg mee te vallen.

Wat is het verbruik van de Volkswagen XL1?

De specificaties laten zich lezen als het wensenlijstje van enthousiaste volgelingen van automobiele gierigheid: een tweezits diesel-elektrische hybride die volgens opgave 0,9 l/100 km verbruikt. Deze plug-in hybride stoot slechts 21 g/km CO2 uit. En het was de eerste auto met camera’s als buitenspiegels die de openbare weg op mocht. Daarmee baande hij een weg voor de Audi e-tron.

Zelfs de lak is lichtgewicht

De carrosserie van de XL1 werd van een speciale laag voorzien voordat de lak werd aangebracht, wat op die lak 50 procent gewicht bespaarde. De vorm is ultra-glibberig zodat je door de lucht snijdt. Polymeer, koolstofvezel en magnesium – Volkswagen gebruikte het allemaal. Het interieur ziet eruit alsof je Adrian Newey hebt gevraagd het interieur van de Volkswagen Up te ontwerpen.

Tweecilinder diesel

Op een vlak stuk heb je maar 8 pk nodig om 100 km/u aan te houden, zo aerodynamisch is de XL1. Hij kan bijna 50 kilometer rijden op louter elektrische aandrijving van de 25 pk sterke elektromotor die boven de aangedreven achteras is gemonteerd. Als je veel gas geeft, treedt de 800 cc, 45 pk sterke tweecilinder TDI-motor in werking.

De XL1 is zeldzaam

Slechts 250 Volkswagen XL1’s werden er gemaakt en ze kostten destijds 112.000 euro per stuk. Een hoop geld voor een eco-auto, maar eigenlijk moet je dit zien als een hypercar die snelheid verruilde voor zuinigheid. Dit rode exemplaar liet 19.504 kilometer achter zich sinds hij in 2015 op kenteken werd gezet. Qua afschrijving lijkt het een prima investering, want de vraagprijs voor deze auto is 116.800 euro bij Vehikel in Cruquius, vlak bij Amsterdam. Als je hem een paar jaar rijdt en voor ongeveer hetzelfde bedrag kunt verkopen, is het misschien niet eens zo’n gekke optie, want rente krijg je toch niet van de bank.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken