
Of het hier een vroege 1-aprilgrap betreft, of gewoon het begin van een nieuwe rage in SUV-land, weten we niet. Hoe dan ook: Mercedes heeft deze 'nagenoeg productierijpe' zeswielige G-klasse AMG aangekondigd. Bij voldoende belangstelling zal de auto in beperkte oplage gebouwd worden.
De G 63 AMG 6×6, zoals hij officieel heet, is natuurlijk niet alleen de ultieme boodschappenwagen om mee langs de Aldi te rijden; het is ook een terreinkoning van hebben we jou daar. De 544 pk's van zijn 5,5-liter biturbo V8 worden in de vaste verhouding 30-40-30 uitgesmeerd over de drie portaalassen. Verder zijn er een AMG 7G-Tronic automaat, een tussenbak met lage gearing en vijf spersloten aan boord, die er samen voor moet zorgen dat de auto op elke ondergrond uit de voeten kan. De extra ruige techniek stamt uit de legerversies van de G-klasse.
De giga-G is 5,87 meter lang, 2,10 meter breed en liefst 2,30 meter hoog, met dank aan de enorme wielen met een totale diameter (velg plus band) van 37 inch. Er zijn een compressor en vier luchtreservoirs van 20 liter aan boord, zodat je de bandenspanning kunt variëren van 1,8 bar voor de openbare weg tot 0,5 bar voor zandduinen en het betere rotsklauterwerk. Uiteraard barst het interieur van het leer en de Alcantara, en zijn er vier afzonderlijke, verwarmde en gekoelde stoelen, alsof je in een extra hoge limo vertoeft.
Geïnteresseerd? Trek dan even aan de bel bij Mercedes, misschien bouwen ze er dan eentje voor je. Al durven we de Nederlandse prijs, inclusief bpm en btw, niet te voorspellen…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Ken je Round Up 5 uit 1989 nog? Dit maakt het spel bijzonder

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?
