
Of het hier een vroege 1-aprilgrap betreft, of gewoon het begin van een nieuwe rage in SUV-land, weten we niet. Hoe dan ook: Mercedes heeft deze 'nagenoeg productierijpe' zeswielige G-klasse AMG aangekondigd. Bij voldoende belangstelling zal de auto in beperkte oplage gebouwd worden.
De G 63 AMG 6×6, zoals hij officieel heet, is natuurlijk niet alleen de ultieme boodschappenwagen om mee langs de Aldi te rijden; het is ook een terreinkoning van hebben we jou daar. De 544 pk's van zijn 5,5-liter biturbo V8 worden in de vaste verhouding 30-40-30 uitgesmeerd over de drie portaalassen. Verder zijn er een AMG 7G-Tronic automaat, een tussenbak met lage gearing en vijf spersloten aan boord, die er samen voor moet zorgen dat de auto op elke ondergrond uit de voeten kan. De extra ruige techniek stamt uit de legerversies van de G-klasse.
De giga-G is 5,87 meter lang, 2,10 meter breed en liefst 2,30 meter hoog, met dank aan de enorme wielen met een totale diameter (velg plus band) van 37 inch. Er zijn een compressor en vier luchtreservoirs van 20 liter aan boord, zodat je de bandenspanning kunt variëren van 1,8 bar voor de openbare weg tot 0,5 bar voor zandduinen en het betere rotsklauterwerk. Uiteraard barst het interieur van het leer en de Alcantara, en zijn er vier afzonderlijke, verwarmde en gekoelde stoelen, alsof je in een extra hoge limo vertoeft.
Geïnteresseerd? Trek dan even aan de bel bij Mercedes, misschien bouwen ze er dan eentje voor je. Al durven we de Nederlandse prijs, inclusief bpm en btw, niet te voorspellen…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Lego komt met een spannend 18+ setje van een rijp model

Dit is de duurste bedrijfsauto van Nederland (en het is niet wat je verwacht)

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Was de elektrische zevenzits Volvo EX90 het wachten waard? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland
