
Of het hier een vroege 1-aprilgrap betreft, of gewoon het begin van een nieuwe rage in SUV-land, weten we niet. Hoe dan ook: Mercedes heeft deze 'nagenoeg productierijpe' zeswielige G-klasse AMG aangekondigd. Bij voldoende belangstelling zal de auto in beperkte oplage gebouwd worden.
De G 63 AMG 6×6, zoals hij officieel heet, is natuurlijk niet alleen de ultieme boodschappenwagen om mee langs de Aldi te rijden; het is ook een terreinkoning van hebben we jou daar. De 544 pk's van zijn 5,5-liter biturbo V8 worden in de vaste verhouding 30-40-30 uitgesmeerd over de drie portaalassen. Verder zijn er een AMG 7G-Tronic automaat, een tussenbak met lage gearing en vijf spersloten aan boord, die er samen voor moet zorgen dat de auto op elke ondergrond uit de voeten kan. De extra ruige techniek stamt uit de legerversies van de G-klasse.
De giga-G is 5,87 meter lang, 2,10 meter breed en liefst 2,30 meter hoog, met dank aan de enorme wielen met een totale diameter (velg plus band) van 37 inch. Er zijn een compressor en vier luchtreservoirs van 20 liter aan boord, zodat je de bandenspanning kunt variëren van 1,8 bar voor de openbare weg tot 0,5 bar voor zandduinen en het betere rotsklauterwerk. Uiteraard barst het interieur van het leer en de Alcantara, en zijn er vier afzonderlijke, verwarmde en gekoelde stoelen, alsof je in een extra hoge limo vertoeft.
Geïnteresseerd? Trek dan even aan de bel bij Mercedes, misschien bouwen ze er dan eentje voor je. Al durven we de Nederlandse prijs, inclusief bpm en btw, niet te voorspellen…
Meer van TopGear


Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren
