
Of het hier een vroege 1-aprilgrap betreft, of gewoon het begin van een nieuwe rage in SUV-land, weten we niet. Hoe dan ook: Mercedes heeft deze 'nagenoeg productierijpe' zeswielige G-klasse AMG aangekondigd. Bij voldoende belangstelling zal de auto in beperkte oplage gebouwd worden.
De G 63 AMG 6×6, zoals hij officieel heet, is natuurlijk niet alleen de ultieme boodschappenwagen om mee langs de Aldi te rijden; het is ook een terreinkoning van hebben we jou daar. De 544 pk's van zijn 5,5-liter biturbo V8 worden in de vaste verhouding 30-40-30 uitgesmeerd over de drie portaalassen. Verder zijn er een AMG 7G-Tronic automaat, een tussenbak met lage gearing en vijf spersloten aan boord, die er samen voor moet zorgen dat de auto op elke ondergrond uit de voeten kan. De extra ruige techniek stamt uit de legerversies van de G-klasse.
De giga-G is 5,87 meter lang, 2,10 meter breed en liefst 2,30 meter hoog, met dank aan de enorme wielen met een totale diameter (velg plus band) van 37 inch. Er zijn een compressor en vier luchtreservoirs van 20 liter aan boord, zodat je de bandenspanning kunt variëren van 1,8 bar voor de openbare weg tot 0,5 bar voor zandduinen en het betere rotsklauterwerk. Uiteraard barst het interieur van het leer en de Alcantara, en zijn er vier afzonderlijke, verwarmde en gekoelde stoelen, alsof je in een extra hoge limo vertoeft.
Geïnteresseerd? Trek dan even aan de bel bij Mercedes, misschien bouwen ze er dan eentje voor je. Al durven we de Nederlandse prijs, inclusief bpm en btw, niet te voorspellen…
Meer van TopGear


Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
