Mercedes G 63 AMG 6x6 is bizar

Of het hier een vroege 1-aprilgrap betreft, of gewoon het begin van een nieuwe rage in SUV-land, weten we niet. Hoe dan ook: Mercedes heeft deze 'nagenoeg productierijpe' zeswielige G-klasse AMG aangekondigd. Bij voldoende belangstelling zal de auto in beperkte oplage gebouwd worden.

De G 63 AMG 6×6, zoals hij officieel heet, is natuurlijk niet alleen de ultieme boodschappenwagen om mee langs de Aldi te rijden; het is ook een terreinkoning van hebben we jou daar. De 544 pk's van zijn 5,5-liter biturbo V8 worden in de vaste verhouding 30-40-30 uitgesmeerd over de drie portaalassen. Verder zijn er een AMG 7G-Tronic automaat, een tussenbak met lage gearing en vijf spersloten aan boord, die er samen voor moet zorgen dat de auto op elke ondergrond uit de voeten kan. De extra ruige techniek stamt uit de legerversies van de G-klasse.

De giga-G is 5,87 meter lang, 2,10 meter breed en liefst 2,30 meter hoog, met dank aan de enorme wielen met een totale diameter (velg plus band) van 37 inch. Er zijn een compressor en vier luchtreservoirs van 20 liter aan boord, zodat je de bandenspanning kunt variëren van 1,8 bar voor de openbare weg tot 0,5 bar voor zandduinen en het betere rotsklauterwerk. Uiteraard barst het interieur van het leer en de Alcantara, en zijn er vier afzonderlijke, verwarmde en gekoelde stoelen, alsof je in een extra hoge limo vertoeft.

Geïnteresseerd? Trek dan even aan de bel bij Mercedes, misschien bouwen ze er dan eentje voor je. Al durven we de Nederlandse prijs, inclusief bpm en btw, niet te voorspellen…

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws