
Eigenlijk hoeft Mercedes-AMG maar 134.000 euro te vangen voor een G-klasse met 585 pk, schappelijke rakkers die ze zijn. Het is de fiscus die de prijs bijna verdubbelt met BPM en BTW naar 262.000 euro. We snappen heel goed dat als er manieren zijn om die riante opleg niet te hoeven betalen, die dankbaar benut worden. Zo ook in het geval van deze Mercedes-AMG G 63 met Urban-pakket. Door wat dingen aan zijn auto te veranderen, mocht de eigenaar andere kentekenplaten monteren die een stuk minder prijzig zijn.
Deze Mercedes-AMG G 63 draagt namelijk een grijs kenteken. De kleur is inderdaad geel, maar zo heet het nu eenmaal als een auto geregistreerd staat als bedrijfsvoertuig. Er zijn natuurlijk nadelen verbonden aan een grijs kenteken. Om in aanmerking te komen voor de fiscale voordelen, moet hij geregistreerd staan op naam van een bedrijf. De laadruimte moet een bepaald formaat hebben, wat vaak betekent dat de achterbank eruit moet, en moet gescheiden zijn van het passagierscompartiment. Als de eigenaar de auto ook privé rijdt, moet er officieel bijtelling betaald worden.
Wat scheelt een grijs kenteken?
Een bedrijf dat een auto met een grijs kenteken koopt, hoeft geen BPM te betalen. Ook kan een bedrijf de BTW terugkrijgen. Dat betekent dat je op een Mercedes-AMG G 63 bijna 50 procent korting kunt regelen, of 130.000 euro. Hoeveel de eigenaar precies heeft bespaard op deze G-klasse weten we niet. Wel kun je er gerust van uitgaan dat hij z’n achterbank niet liet verwijderen omdat hij het zo’n onooglijk ding vond.
De Mercedes G-klasse Urban
De Mercedes G-klasse ging langs bij Absolute Motors voor een volledige koolstofvezel bodykit van Urban. Ook het deel onder de groene wrap is van koolstofvezel, tot en met de voorbumper en de cover van het reservewiel aan toe. De zijuitlaat onder de extra brede G-klasse komt van Akrapovic en de velgen zijn van het merk Vossen. Het vermogen van de 4,0-liter V8 groeide van 585 naar 700 pk. Carspotting Nederland wist de G-klasse vast te leggen in – uiteraard – de P.C. Hooftstraat in Amsterdam.
Meer van TopGear


Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Let op: vanaf morgen wordt parkeren flink duurder als je niet oppast

Wat is de goedkoopste parkeerapp in 2025 nu EasyPark zo duur is?

ik ken de eigenaar van deze auto hij rijd vaak langs bij de rotonde waar ik dan ben zijn bedrijf heet estate invest hij is ook de eigenaar van een gele 812 gts novitec
die 812 gts novitec heeft een duits kenteken vgm
Werkelijk geniaal dit.
Als ik boswachter was zou ik er ook zo een nemen.
Je zit toch de hele dag in je eentje in de auto.
Spuuglelijk hok..rijdt voor lul
Spuuglelijk hok
Urban?!?
Urban?!?
Als er één omgeving is waar een tractor van dit formaat niets zoeken heeft, is het wel de stedelijke! Vooruit, de boer op met dat ding, de modder door! Toch zonde van al het werk dat de Duitse techneuten bij Mercedes is dit apparaat gestoken hebben om te komen op plaatsen waar nog geen insect geraakt is als het hoogste punt dat dit exemplaar ooit zal zien de lokale vluchtheuvel zal zijn!
Wel handig om te weten dat ie een beetje aankan als deze meneer ooit met zijn vier richtingsaanwijzers aan met twee wielen op de stoep een pakje sigaretten wil gaan kopen ofzo…
Deze stelling klopt niet.
Als de eigenaar de auto ook privé rijdt, moet er officieel bijtelling betaald worden.
In het kort. Bijtelling (inkomstenbelasting) moet alleen betaald worden als de auto op de balans van de zaak staat en de werknemer deze mag rijden waarbij de kosten voor de zaak zijn.
Het maakt in deze geen donder uit of de auto een geel of grijs kenteken heeft. Als je als ondernemer (ZZP of vof) een grijs kenteken auto koopt betaal je grijs kenteken belasting. Je moet deze auto dan ook zakelijk gebruiken. Maar als je deze van je eigen centen aanschaft en rijdt en niet op de balans zet hoef je geen bijtelling te betalen.
Op grijs kenteken, dus zonder achterbank en met geblindeerde ramen kost de auto hetzelfde als in Duitsland en meeste andere landen.
Die 130.000 euro belasting is gewoon absurd. De gebruiker betaald is toch het motto waarom zijn bpm en houderschapsbelasting dan zo extreem hoog in Nederland. Omdat de euro belasting op brandstof niet meer verhoogd kan worden?
Nederlands auto systeem is een idioot afgunstig graai systeem door de overheid.
Grijs kenteken heet zo omdat het papieren kentekenbewijs van weleer grijs was. Van “normale” auto’s geel.
Op grijs kenteken, dus zonder achterbank en met geblindeerde ramen kost de auto hetzelfde als in Duitsland en meeste andere landen.
Die 130.000 euro belasting is gewoon absurd. De gebruiker betaald is toch het motto waarom zijn bpm en houderschapsbelasting dan zo extreem hoog in Nederland. Omdat de euro belasting op brandstof niet meer verhoogd kan worden?
Nederlands auto systeem is een idioot afgunstig graai systeem door de overheid.
Pauperbak. Punt.
Hé, wat leuk!
Ik heb deze auto ook gespot, op grijs kenteken, in deze wrap en met deze bodykit.
Alleen was dat niet in Amsterdam, maar in een klein dorpje, Nieuw-Beijerland, een kleine 25 km bij Rotterdam vandaan.
Sneu dat je dat zo moet doen komt toch wat armoedig over.
hij heet genoeg geld hoor hij heeft ook een 912 gts novitec wel met een duits kenteken vgm