Eigenlijk hoeft Mercedes-AMG maar 134.000 euro te vangen voor een G-klasse met 585 pk, schappelijke rakkers die ze zijn. Het is de fiscus die de prijs bijna verdubbelt met BPM en BTW naar 262.000 euro. We snappen heel goed dat als er manieren zijn om die riante opleg niet te hoeven betalen, die dankbaar benut worden. Zo ook in het geval van deze Mercedes-AMG G 63 met Urban-pakket. Door wat dingen aan zijn auto te veranderen, mocht de eigenaar andere kentekenplaten monteren die een stuk minder prijzig zijn.

Deze Mercedes-AMG G 63 draagt namelijk een grijs kenteken. De kleur is inderdaad geel, maar zo heet het nu eenmaal als een auto geregistreerd staat als bedrijfsvoertuig. Er zijn natuurlijk nadelen verbonden aan een grijs kenteken. Om in aanmerking te komen voor de fiscale voordelen, moet hij geregistreerd staan op naam van een bedrijf. De laadruimte moet een bepaald formaat hebben, wat vaak betekent dat de achterbank eruit moet, en moet gescheiden zijn van het passagierscompartiment. Als de eigenaar de auto ook privé rijdt, moet er officieel bijtelling betaald worden.

Wat scheelt een grijs kenteken?

Een bedrijf dat een auto met een grijs kenteken koopt, hoeft geen BPM te betalen. Ook kan een bedrijf de BTW terugkrijgen. Dat betekent dat je op een Mercedes-AMG G 63 bijna 50 procent korting kunt regelen, of 130.000 euro. Hoeveel de eigenaar precies heeft bespaard op deze G-klasse weten we niet. Wel kun je er gerust van uitgaan dat hij z’n achterbank niet liet verwijderen omdat hij het zo’n onooglijk ding vond.

De Mercedes G-klasse Urban

De Mercedes G-klasse ging langs bij Absolute Motors voor een volledige koolstofvezel bodykit van Urban. Ook het deel onder de groene wrap is van koolstofvezel, tot en met de voorbumper en de cover van het reservewiel aan toe. De zijuitlaat onder de extra brede G-klasse komt van Akrapovic en de velgen zijn van het merk Vossen. Het vermogen van de 4,0-liter V8 groeide van 585 naar 700 pk. Carspotting Nederland wist de G-klasse vast te leggen in – uiteraard – de P.C. Hooftstraat in Amsterdam.

Advertentie

Reacties

  • justin oostwouder says at 28 mei 2021:

    ik ken de eigenaar van deze auto hij rijd vaak langs bij de rotonde waar ik dan ben zijn bedrijf heet estate invest hij is ook de eigenaar van een gele 812 gts novitec

    • justin oostwouder says at 28 mei 2021:

      die 812 gts novitec heeft een duits kenteken vgm

      Reply
    Reply
  • arnoud says at 17 mei 2021:

    Werkelijk geniaal dit.
    Als ik boswachter was zou ik er ook zo een nemen.
    Je zit toch de hele dag in je eentje in de auto.

    Reply
  • Troy says at 15 mei 2021:

    Spuuglelijk hok..rijdt voor lul

    Reply
  • Troy says at 15 mei 2021:

    Spuuglelijk hok

    Reply
  • Dries Leysen says at 15 mei 2021:

    Urban?!?
    Urban?!?
    Als er één omgeving is waar een tractor van dit formaat niets zoeken heeft, is het wel de stedelijke! Vooruit, de boer op met dat ding, de modder door! Toch zonde van al het werk dat de Duitse techneuten bij Mercedes is dit apparaat gestoken hebben om te komen op plaatsen waar nog geen insect geraakt is als het hoogste punt dat dit exemplaar ooit zal zien de lokale vluchtheuvel zal zijn!
    Wel handig om te weten dat ie een beetje aankan als deze meneer ooit met zijn vier richtingsaanwijzers aan met twee wielen op de stoep een pakje sigaretten wil gaan kopen ofzo…

    Reply
  • Ralf says at 14 mei 2021:

    Deze stelling klopt niet.
    Als de eigenaar de auto ook privé rijdt, moet er officieel bijtelling betaald worden.

    In het kort. Bijtelling (inkomstenbelasting) moet alleen betaald worden als de auto op de balans van de zaak staat en de werknemer deze mag rijden waarbij de kosten voor de zaak zijn.
    Het maakt in deze geen donder uit of de auto een geel of grijs kenteken heeft. Als je als ondernemer (ZZP of vof) een grijs kenteken auto koopt betaal je grijs kenteken belasting. Je moet deze auto dan ook zakelijk gebruiken. Maar als je deze van je eigen centen aanschaft en rijdt en niet op de balans zet hoef je geen bijtelling te betalen.

    • Onno says at 16 mei 2021:

      Op grijs kenteken, dus zonder achterbank en met geblindeerde ramen kost de auto hetzelfde als in Duitsland en meeste andere landen.
      Die 130.000 euro belasting is gewoon absurd. De gebruiker betaald is toch het motto waarom zijn bpm en houderschapsbelasting dan zo extreem hoog in Nederland. Omdat de euro belasting op brandstof niet meer verhoogd kan worden?
      Nederlands auto systeem is een idioot afgunstig graai systeem door de overheid.

      Reply
    Reply
  • Reeskees says at 14 mei 2021:

    Grijs kenteken heet zo omdat het papieren kentekenbewijs van weleer grijs was. Van “normale” auto’s geel.

    • Onno says at 16 mei 2021:

      Op grijs kenteken, dus zonder achterbank en met geblindeerde ramen kost de auto hetzelfde als in Duitsland en meeste andere landen.
      Die 130.000 euro belasting is gewoon absurd. De gebruiker betaald is toch het motto waarom zijn bpm en houderschapsbelasting dan zo extreem hoog in Nederland. Omdat de euro belasting op brandstof niet meer verhoogd kan worden?
      Nederlands auto systeem is een idioot afgunstig graai systeem door de overheid.

      Reply
    Reply
  • Henk says at 13 mei 2021:

    Pauperbak. Punt.

    Reply
  • Julian Zwemer says at 13 mei 2021:

    Hé, wat leuk!
    Ik heb deze auto ook gespot, op grijs kenteken, in deze wrap en met deze bodykit.
    Alleen was dat niet in Amsterdam, maar in een klein dorpje, Nieuw-Beijerland, een kleine 25 km bij Rotterdam vandaan.

    Reply
  • Arno says at 13 mei 2021:

    Sneu dat je dat zo moet doen komt toch wat armoedig over.

    • justin oostwouder says at 28 mei 2021:

      hij heet genoeg geld hoor hij heeft ook een 912 gts novitec wel met een duits kenteken vgm

      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie