
We schreven onlangs al over de gefacelifte G-klasse, en nu heeft Mercedes dan foto’s vrijgegeven van het bijna-topmodel, de G63 AMG. Er komt ook een G65 twaalfcilinder, zeggen ze, maar tot ze daar eindelijk eens wat plaatjes van tonen gaan we die gewoon even negeren.
De G63 heeft door AMG de bekende 5,5-liter biturbo V8 toegewezen gekregen, die in deze configuratie maar liefst 544 pk ophoest en er 760 Nm uit perst. Mede dankzij de zeventraps 7G-Tronic automaat spurt dit turbo-tuinhuisje hiermee van 0 naar 100 km/u in 5,4 seconden en haalt ie een begrensde topsnelheid van 210 km/u. Slik.
Het uiterlijk werd up-to-date gebracht met een nieuwe grille, een bumper met grote luchtinlaten, bi-xenon koplampen en nieuwe led-dagrijverlichting. Uiteraard werden ook de wielkasten verbreed en pronkt de G63 met de typische AMG rvs-treeplanken met aan beide kanten dubbele sidepipes eronder. Het interieur werd flink vernieuwd en schijnt nu een stuk prettiger te zijn om in te zitten.
Voor het eerst heeft Mercedes deze G ook voorzien van moderne technieken als remkrachtregeneratie en een start/stop-systeem. In het kader van ‘alle beetjes helpen’. Het verbruik blijft namelijk nog steeds steken op 13,8 l/100 km gemiddeld, en de CO2-uitstoot op 322 g/km. Ach ja.
AMG sleutelde eveneens aan het onderstel van de G, waardoor ie volgens hen nu ‘dynamischer’ is geworden. Dynamischer dan een harmonicabus of een ophaalbrug, bedoelen ze waarschijnlijk. Ook werd er aandacht besteed aan NVH (noise, vibration and harshness, oftewel trillingen en nare kraakgeluidjes) en kreeg de G63 een nieuwe set remmen mee: 375 mm met zes zuigers op de voorwielen, 330 mm op de achterwielen. Dat stopt wel.
Vooruit, ter snelle vergelijking dan nog even de cijfers van de G65 AMG: 612 pk, 1.000 Nm, 0-100 km/u in 5,3 seconden, een gelimiteerde top van 230 km/u en een gemiddeld verbruik van 17,0 l/100 km. Oh, en hij is bijna precies twee keer zo duur als de G63, die in Duitsland voor net geen 140.000 euro in de prijslijst komt te staan (dus bij ons voor de gemiddelde huizenprijs).
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen
