Het ziet ernaar uit dat GT4-raceauto’s milieuvriendelijker worden. Maar dit is geen artikel over een raceserie die een hybride aandrijflijn krijgt. De Mercedes-AMG GT4 laat zijn koolstofvezel bumpers vallen en krijgt een exemplaar van een composiet van natuurlijke vezels dat van vlas is gemaakt.

HWA is het bedrijf dat de AMG’s GT3 en GT4 aan klantenteams levert. Zij werken samen aan dit project met het Zwitserse Bcomp, dat zich specialiseert in lichtgewicht materialen. De twee hebben de productie van de oude koolstofvezel bumpers nu helemaal stilgelegd. Als je toevallig onlangs een GT4-racer van AMG hebt besteld, krijg je dus nu een exemplaar met de eco bumpers.

Deze bumpers van natuurlijke vezels zorgen voor een verlaging in CO2-uitstoot van 85 procent als je het vergelijkt met een koolstofvezel onderdeel. Bij een crash breken deze bumpers ook niet in duizend stukjes, waardoor de kans op een lekker band minder groot is voor de andere coureurs. Bcomp en HWA melden dat deze eco bumpers ‘dezelfde prestaties leveren in stijfheid en gewicht’.

Het zou dus goed kunnen dat er in de toekomst meer onderdelen van raceauto’s van dit materiaal worden gebouwd. Wellicht kan het Mercedes Formule 1-team er hun voordeel mee doen. Wie belt Toto Wolff even op?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)