
Duitsers en woordgrapjes… Mercedes laat op de IAA in Frankfurt de IAA Concept zien. En nee, dat staat dan natuurlijk niet voor 'Internationale Automobil-Ausstellung' maar voor 'Intelligent Aerodynamic Automobile'. Geforceerd? Ach…
Maar goed, met dat Aerodynamic zeggen ze geen woord te veel, want dat ís ie. De IAA Concept heeft namelijk twee verschijningsvormen, Design en Aerodynamic. Tot 80 km/u rijdt hij bovenal mooi te wezen, daarboven verdwijnen allerlei luchtweerstandverhogende elementen (louvres in de grille worden gesloten, flapjes worden in elkaar geschoven etc.) en verschijnen er andere: de hele achtersectie wordt dan maar liefst 39 centimeter langer om de aerodynamica te bevorderen. Niet zonder effect: in de laatste modus is de Cw-waarde maar liefst 0,19 en geloof ons: dat is bizar laag. Hij wordt dan trouwens 5,43 meter lang, wat nog een zetje (18 cm) langer is dan een S-klasse met lange wielbasis. Geen kleine jongen dus.
Een en ander leidt ertoe dat de hybride aandrijflijn (tweeliter benzine plus elektromotor, samen goed voor 279 pk en 600 Nm) maar 28 gram CO2 per kilometer uitstoot. In de Design-modus is dat overigens ook maar 31 g/km. Puur elektrisch komt de IAA Concept 62 kilometer ver, in aerodynamische modus 66 kilometer (maar dan rij je natuurlijk een stuk vlotter).
Wat we van de IAA Concept terug gaan zien op reguliere productiemodellen? Geen idee, maar alleen die neus al… Wij zeggen ja!
Meer van TopGear


Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
