
Duitsers en woordgrapjes… Mercedes laat op de IAA in Frankfurt de IAA Concept zien. En nee, dat staat dan natuurlijk niet voor 'Internationale Automobil-Ausstellung' maar voor 'Intelligent Aerodynamic Automobile'. Geforceerd? Ach…
Maar goed, met dat Aerodynamic zeggen ze geen woord te veel, want dat ís ie. De IAA Concept heeft namelijk twee verschijningsvormen, Design en Aerodynamic. Tot 80 km/u rijdt hij bovenal mooi te wezen, daarboven verdwijnen allerlei luchtweerstandverhogende elementen (louvres in de grille worden gesloten, flapjes worden in elkaar geschoven etc.) en verschijnen er andere: de hele achtersectie wordt dan maar liefst 39 centimeter langer om de aerodynamica te bevorderen. Niet zonder effect: in de laatste modus is de Cw-waarde maar liefst 0,19 en geloof ons: dat is bizar laag. Hij wordt dan trouwens 5,43 meter lang, wat nog een zetje (18 cm) langer is dan een S-klasse met lange wielbasis. Geen kleine jongen dus.
Een en ander leidt ertoe dat de hybride aandrijflijn (tweeliter benzine plus elektromotor, samen goed voor 279 pk en 600 Nm) maar 28 gram CO2 per kilometer uitstoot. In de Design-modus is dat overigens ook maar 31 g/km. Puur elektrisch komt de IAA Concept 62 kilometer ver, in aerodynamische modus 66 kilometer (maar dan rij je natuurlijk een stuk vlotter).
Wat we van de IAA Concept terug gaan zien op reguliere productiemodellen? Geen idee, maar alleen die neus al… Wij zeggen ja!
Meer van TopGear


Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt
