Autofabrikanten lijken het ook even niet te weten. Na allemaal positieve aankondigingen over een elektrische toekomst, lijken er toch een hoop af te haken en hun plannen eventjes in de ijskast te zetten. Vandaag is het de beurt aan Mercedes dat bekendmaakt te zullen stoppen met het hun elektrische EQ-label en dat ze weer gaan investeren in platforms voor verbrandingsmotoren.

Dat is ongelooflijk groot nieuws, want het merk uit Stuttgart beloofde in 2019 geleden namelijk te stoppen met het investeren in de verbrandingsmotor. Toch herzien de Duitsers hun aanpak, zo laat Mercedes-baas Ola Kallenius weten aan Autocar. Die stelt: ‘Als je niet gelooft dat de markt 100 procent elektrisch wordt, dan moet je keuze bieden voor beide. Dan moet je zowel een elektrische variant als een verbrandingsmotor aanbieden.’

Compleet andere strategie dan BMW toepast

Dat is dus precies wat Mercedes gaat doen. Daarbij hanteert Mercedes een andere strategie dan concurrent BMW. Kallenius is ervan overtuigd dat een merk dan twee platforms moet hebben: een voor verbrandingsmotoren (al dan niet geëlektrificeerd) en een puur elektrisch platform. Vooral de ruimtebenutting van een elektrisch platform heeft voordelen, doordat het alleen een (relatief kleine) elektromotor en een grote accu tussen de wielen vereist.

Maar ondanks de voordelen is de markt er simpelweg nog niet klaar voor. De consument koopt nog te veel auto’s met verbrandingsmotoren en de verwachting is dat ze dat nog wel een tijdje zullen blijven doen. De Mercedes-baas geeft aan teleurgesteld te zijn over hoe langzaam de klanten overstappen naar elektrische auto’s. De prognose was dat 25 procent van de verkochte Mercedessen nu een EV zou zijn, maar dat percentage ligt nu op slechts de helft daarvan.

Lees ook: Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

Mercedes gaat ook stoppen met het elektrische EQ-label, net nu we er een beetje aan gewend waren. Dit betekent niet dat ze stoppen met elektrische auto’s, maar EV’s krijgen geen aparte badge meer. Daarom heet de elektrische G-Klasse geen ‘EQG’, maar ‘G580’ en is deze gewoon toevallig elektrisch. Mercedes zal het EQ-label gaan uitfaseren. Dus de huidige modellen blijven gewoon in de showroom staan, maar mocht er een facelift of opvolger komen, kijk er dan niet gek van op als de naam verandert.

Reacties

  • Juistin heeft op 10 oktober 2024 geschreven:

    Dit is toch een rekensom/businessmodel? Het is voor Mercedes te duur om te investeren in de ontwikkelingen die nodig zijn om een electrische auto te produceren die de gemakken geeft van eentje met verbrandingsmotor. Ze trekken er simpelweg de stekker uit, en gaan door met waar ze groot mee zijn geworden. Of het de goede keuze is, tijd zal het leren.

    Reageer
  • Jan VBK heeft op 10 oktober 2024 geschreven:

    Ik kijk momenteel in de autobranche van niets meer op…

    Reageer
  • Uytdenhouwen johny. heeft op 10 oktober 2024 geschreven:

    Je vindt geweldig. Maar iedereen kan zomaar niet overgaan op elektrische auto. Heb je de aankoop van mercedes al gezien. Rij met mijn derde mercedes .de laatste is een glk . Koop maar de zelfde klasse nu .

    • Voske heeft op 10 oktober 2024 geschreven:

      Het is gewoon een klucht.In Europa alles electrisch en al onze 2de hands auto’s rijden rond in buitenland. + ze kunnen ze nu aankopen voor een peul schil. Ik heb ne mooien bmw coupe 320cd staan 170000km in nieuwstaat ik krijg daar nu 2600€ voor das toch om te bleiten… Het is een schande van het klimaat te misbruiken om ons geld afhandig te maken.

      Reageer
    Reageer
  • EC Dubost heeft op 10 oktober 2024 geschreven:

    Hier zie je toch de kracht van het negeren. Als maar genoeg mensen “nee” zeggen dan stopt het.

    • Adrie heeft op 10 oktober 2024 geschreven:

      Werkt dat bij jou ook? Het zou fijn zijn als we die leugens van je niet meer hoeven te lezen.

      Reageer
    Reageer
  • Opvallend heeft op 10 oktober 2024 geschreven:

    De EQE en EQS zijn de beste EVs die er voor hun geld te koop zijn.

    • Polletjen heeft op 10 oktober 2024 geschreven:

      Klanten zijn er gewoon niet klaar voor om te vallen voor het futuristische uiterlijk.
      Daarin doet BMW het momenteel beter. ICE, (P)HEV en electric in dezelfde carrosserie. Met nadeel uiteraard dat de transmissietunnel de achterpassagiers blijft hinderen. Maar concept werkt dus wel.

      Reageer
    • H.Salden heeft op 10 oktober 2024 geschreven:

      Klopt. Rij zelf een EQE en vindt het nog altijd geweldig.

      • Lucas heeft op 10 oktober 2024 geschreven:

        Idd ik rij zelf met een EV Mercedes en volg jouw daarin

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear