Autofabrikanten lijken het ook even niet te weten. Na allemaal positieve aankondigingen over een elektrische toekomst, lijken er toch een hoop af te haken en hun plannen eventjes in de ijskast te zetten. Vandaag is het de beurt aan Mercedes dat bekendmaakt te zullen stoppen met het hun elektrische EQ-label en dat ze weer gaan investeren in platforms voor verbrandingsmotoren.
Dat is ongelooflijk groot nieuws, want het merk uit Stuttgart beloofde in 2019 geleden namelijk te stoppen met het investeren in de verbrandingsmotor. Toch herzien de Duitsers hun aanpak, zo laat Mercedes-baas Ola Kallenius weten aan Autocar. Die stelt: ‘Als je niet gelooft dat de markt 100 procent elektrisch wordt, dan moet je keuze bieden voor beide. Dan moet je zowel een elektrische variant als een verbrandingsmotor aanbieden.’
Compleet andere strategie dan BMW toepast
Dat is dus precies wat Mercedes gaat doen. Daarbij hanteert Mercedes een andere strategie dan concurrent BMW. Kallenius is ervan overtuigd dat een merk dan twee platforms moet hebben: een voor verbrandingsmotoren (al dan niet geëlektrificeerd) en een puur elektrisch platform. Vooral de ruimtebenutting van een elektrisch platform heeft voordelen, doordat het alleen een (relatief kleine) elektromotor en een grote accu tussen de wielen vereist.
Maar ondanks de voordelen is de markt er simpelweg nog niet klaar voor. De consument koopt nog te veel auto’s met verbrandingsmotoren en de verwachting is dat ze dat nog wel een tijdje zullen blijven doen. De Mercedes-baas geeft aan teleurgesteld te zijn over hoe langzaam de klanten overstappen naar elektrische auto’s. De prognose was dat 25 procent van de verkochte Mercedessen nu een EV zou zijn, maar dat percentage ligt nu op slechts de helft daarvan.
Lees ook: Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’
Mercedes gaat ook stoppen met het elektrische EQ-label, net nu we er een beetje aan gewend waren. Dit betekent niet dat ze stoppen met elektrische auto’s, maar EV’s krijgen geen aparte badge meer. Daarom heet de elektrische G-Klasse geen ‘EQG’, maar ‘G580’ en is deze gewoon toevallig elektrisch. Mercedes zal het EQ-label gaan uitfaseren. Dus de huidige modellen blijven gewoon in de showroom staan, maar mocht er een facelift of opvolger komen, kijk er dan niet gek van op als de naam verandert.
Reinier heeft op 13 oktober 2024 geschreven:
Ze stoppen dus helemaal niet met elektronische auto’s, maar ze gaan ze hetzelfde stylen als benzine Mercedessen. Lijkt me heel verstandig, want mensen die en Mercedes willen, willen iets dat lijkt op een Mercedes.
Ze lobbyen zelf natuurlijk hard bij de EU om de euro normen niet te streng te maken, waardoor ze nu toch nieuwe toegestane verbrandingsmotoren kunnen maken die niet te duur zijn. En dus gaan ze weer investeren. Lobby geslaagd.
Overbelasting heeft op 12 oktober 2024 geschreven:
Een onbetrouwbare overheid leidt altijd tot verwarring en een markt die niet zelden ongeveer komt stil te staan. Het is ook buitengewoon vermoeiend voor zowel de verkopers en kopers van auto’s om altijd maar weer nog net op tijd iets te moeten kopen omdat voor de zoveelste maal de regels worden veranderd.
Ga weg trol heeft op 12 oktober 2024 geschreven:
Een standaard bericht over een zogenaamd onbetrouwbare overheid. Rechtstreeks volgens de scripts van de Russische en Chinese trollenfabrieken. Alles om onrust te zaaien in Europa. Ga ergens anders vervelend doen.
kees heeft op 13 oktober 2024 geschreven:
Nou, jouw bericht vind ik dubieus. Overbelasting heeft gewoon gelijk met hun inconsistente beleid.
Ivar heeft op 15 oktober 2024 geschreven:
Eens. Kom even gezellig in Amsterdam wonen en ga dan kijken welke auto je nog kan/mag kopen de komende 10 jaar. Niemand weet het, het veranderd ieder jaar.
Ik heb mijn EV weg gedaan omdat ik zo meer budget had om een nette Toyota 4 liter V6 te kopen. Daar krijg ik nog net een parkeervergunning voor dit jaar, en die gaat hopelijk 10 jaar mee zonder dat ze m kunnen afpakken.
Persoonlijk zou ik liever de EV rijden en een leuke 4×4 oldtimer voor de lol en vakanties, maar dat mag ook niet meer.
Dirk heeft op 11 oktober 2024 geschreven:
De modellen vind ik suoer knap en rijbereik verbeterd toch is het erg onhandig als he in een stad woont om wagens te laden en eens geladen weer een ander plekje te zoeken. Ik rij 50 000 km per jaar.Tweedehands zie ik niet dadelijk naar een land als Afrika sturen waar bijna geen mogelijkheden zijn om te laden. Vrees dat het een te snelle bevlieging was alle elektrich te rijden en fiscaal beter mensen met weinig rijdende kilometers te trekken ipv zakelijk meer rijdende ( zuiverder atmosferische)
Chris heeft op 11 oktober 2024 geschreven:
Die EQ-sedan serie van Mercedes verkoopt heel slecht omdat ze erg lelijk zijn, BMW doet het veel beter op EV-gebied omdat hun EV’s er vrijwel hetzelfde uitzien als de “normale”benzine-en hybride versies.
Carlo heeft op 11 oktober 2024 geschreven:
Helemaal eens! Laat het gewoon een Mercedes met een electro motor zijn.
En ik wil een opstaande ster, maar dat terzijde.
Juistin heeft op 10 oktober 2024 geschreven:
Dit is toch een rekensom/businessmodel? Het is voor Mercedes te duur om te investeren in de ontwikkelingen die nodig zijn om een electrische auto te produceren die de gemakken geeft van eentje met verbrandingsmotor. Ze trekken er simpelweg de stekker uit, en gaan door met waar ze groot mee zijn geworden. Of het de goede keuze is, tijd zal het leren.
Jan VBK heeft op 10 oktober 2024 geschreven:
Ik kijk momenteel in de autobranche van niets meer op…
Uytdenhouwen johny. heeft op 10 oktober 2024 geschreven:
Je vindt geweldig. Maar iedereen kan zomaar niet overgaan op elektrische auto. Heb je de aankoop van mercedes al gezien. Rij met mijn derde mercedes .de laatste is een glk . Koop maar de zelfde klasse nu .
Voske heeft op 10 oktober 2024 geschreven:
Het is gewoon een klucht.In Europa alles electrisch en al onze 2de hands auto’s rijden rond in buitenland. + ze kunnen ze nu aankopen voor een peul schil. Ik heb ne mooien bmw coupe 320cd staan 170000km in nieuwstaat ik krijg daar nu 2600€ voor das toch om te bleiten… Het is een schande van het klimaat te misbruiken om ons geld afhandig te maken.
EC Dubost heeft op 10 oktober 2024 geschreven:
Hier zie je toch de kracht van het negeren. Als maar genoeg mensen “nee” zeggen dan stopt het.
René heeft op 12 oktober 2024 geschreven:
Hier zie je de gevolgen van wispelturige stimuleringaatregels op aankopen voor de lange termijn. Mensen willen echt wel over naar een warmtepomp, thuisbatterij, zonnepanelen of EV, maar de onzekerheid over de toekomst maakt dat ze dat soort grote aankopen nog even uitstellen tot ze zeker weten dat het de juiste keuze is.
Zonnepanelen –> terugleverboete.
Warmtepomp –> inmiddels nauwelijks meer goedkoper dan gasketel, subsidie valt ook weg binnenkort, terugverdientijd te lang
EV’s –> zwaar en daardoor hoge MRB binnenkort, weg voordeel…
Met zulk onbetrouwbaar overheidsbeleid, haken mensen af en vertrouwen ze stimuleringsregelingen in de toekomst ook minder. Wat overblijft is een groep mensen die het geld ervoor hebben en het niet voor financieel gewin doen. Met de juiste maatregelen kan het wel degelijk, zie Noorwegen, maar het vereist visie en stabiliteit vanuit de overheid.
@rene heeft op 12 oktober 2024 geschreven:
Die stimulans die Noorwegen doet kost bizar veel geld en dat kunnen ze doen omdat ze nog veel meer verdienen aan olie en gas. Dat hebben we in Nederland dus is dat hier niet te verantwoorden.
Adrie heeft op 10 oktober 2024 geschreven:
Werkt dat bij jou ook? Het zou fijn zijn als we die leugens van je niet meer hoeven te lezen.
spuitstra heeft op 13 oktober 2024 geschreven:
Leugens? Kweenie, is wel de realiteit. Hij had beter vraag en aanbod kunnen noemen dan het woord negeren. Vraag valt dus steeds meer terug.
Opvallend heeft op 10 oktober 2024 geschreven:
De EQE en EQS zijn de beste EVs die er voor hun geld te koop zijn.
Polletjen heeft op 10 oktober 2024 geschreven:
Klanten zijn er gewoon niet klaar voor om te vallen voor het futuristische uiterlijk.
Daarin doet BMW het momenteel beter. ICE, (P)HEV en electric in dezelfde carrosserie. Met nadeel uiteraard dat de transmissietunnel de achterpassagiers blijft hinderen. Maar concept werkt dus wel.
H.Salden heeft op 10 oktober 2024 geschreven:
Klopt. Rij zelf een EQE en vindt het nog altijd geweldig.
Lucas heeft op 10 oktober 2024 geschreven:
Idd ik rij zelf met een EV Mercedes en volg jouw daarin