De Mercedes-AMG SL is een geweldige auto, maar heeft een klein ‘probleem’. De auto weet niet echt of deze heel sportief of juist erg comfortabel wil zijn. Enerzijds is het grote, luxe en zware auto, anderzijds is de V8 zeer agressief en het chassis behoorlijk stug. Maar nu is dat probleem opgelost met de Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series.

In principe is het de Mercedes-AMG SL63 waar alle sportiviteit met talent uit is geslagen. Dat kun je zien aan het kwistige gebruik van chroom, want de grille, onderzijde van de bumper, raamomlijsting, sideskirts: het is allemaal verchroomd. In combinatie met de donkerrode lak ziet het er geweldig chic uit. Tevens zijn er unieke 21 inch velgen: je kunt kiezen uit multispaaks of vijfgaats wielen.

Opel Manta-esque

Dan is er een doorlopend thema bij de Mercedes-Maybach SL 680 en dat zijn logo’s. Heel erg veel logo’s. Ten eerste is daar de Mercedes-ster op de neus. Die is heel erg welkom, evenals de subtiele grille met dunne verticale spijlen. Als je kijkt naar het rooster in de bumper, zijn er ook overal MM-logo’s (MM staat voor Maybach Manufaktur). Dan zijn er ook nog heel logo’s in de cabrioletkap én op de motorkap.

En ja, op die motorkap gaan we een beetje los. Dat kan eigenlijk écht niet. Ten eerste is een zwarte motorkap cool op een Opel Manta of de Mini van Mr. Bean, maar niet op een superchique Bentley-concurrent. Dan zit die motorkap dus ook nog eens vol met logo’s. Gelukkig is die motorkap een optie op de Mercedes-Maybach SL 680. Ondanks dat niet echt het toonbeeld van goede smaak is, durven we wel te gokken dat het een populaire optie gaat worden.

Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series (R232) rood (2024) zijkant voor rood dak dicht

We stoppen trouwens compleet met zeuren als we kijken naar het interieur. Dat is natuurlijk overdadig en om van te smullen. Het witte leer is waanzinnig besmettelijk, maar bijzonder fraai. Nu de focus niet op sportiviteit en techniek ligt, lijkt het geheel veel beter te kloppen bij de SL. Een grote, relaxte cruiser in plaats van een hysterische powercabrio op steroïden.

Motor Mercedes-Maybach SL 680

En de techniek lijkt daarbij aan te sluiten. Met de vertaling van AMG naar Maybach is er het een en ander aangepast. Zo is de auto voorzien van meer geluidsisolatie en is zelfs het uitlaatsysteem aangepast (lees: stiller). Dankzij zachter motorsteunen is de V8 eveneens ietsje minder aanwezig. Die V8 is grotendeels identiek (585 pk en 800 Nm), maar het geheel staat relaxter afgesteld.

De Mercedes-Maybach SL 680 is dan ook langzamer. De 0-100 km/u-sprint duurt nu 4,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 257 km/u. Ter vergelijking, de AMG-versie knalt in 3,6 seconden naar de 100 km/u en haalt 315 km/u. Nog altijd snel zat, natuurlijk. Daarbij, in deze sloep wil je niet te hard rijden. Mensen moeten wel kunnen zien dat je je nieuwe Louis Vuitton-trainingspak aan hebt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)