
Dit is de krachtigste versie van één van de oudste en bekendste namen uit de autowereld. Al zul je zijn naam nooit volledig uitspreken, behalve als je er een dolletje van maakt. Dit is namelijk de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance. Wie de capriolen van Mercedes de afgelopen tijd een beetje heeft gevolgd, weet in ieder geval zeker dat we hier te maken hebben met een bijzonder krachtig model met een benzinemotor én een stekker.
Bij de SL was het nog maar even de vraag welke benzinemotor AMG uit de schappen zou trekken. De opperroadster is immers leverbaar met zowel een viercilinder als een V8, en het cijfertje 63 betekent al jaren niet meer dat er een 6,3-liter motor in de neus ligt. Het goede nieuws is dat AMG, in tegenstelling tot bij de C-klasse, voor de snelste SL heeft gekozen voor een V8.
Specificaties van de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance
Een 4,0-liter biturbo-exemplaar zorgt samen met een elektromotor voor 816 pk en een gigantische 1.420 Nm. Die bakken vermogen en koppel worden naar alle wielen gestuurd via een negentraps automaat. Het sprintje vanuit stilstand naar 100 km/u doet de SL 63 SEP in 2,9 seconden en de topsnelheid ligt op 317 km/u. Dan ben je wel een deel van je haar kwijt, maar we vermoeden zo dat de doelgroep van deze auto dat laatste beetje minder ook niet zal opvallen.
Voor het hybridesysteem riep Mercedes-AMG de hulp in van het Formule 1-team. De 6,1-kWh batterij zorgt voor een elektrische actieradius van 13 kilometer, precies genoeg om stilletjes je straat uit te rijden. Voor het elektrisch bereik hoef je het dus niet te doen; de elektromotor is er vooral om 204 pk toe te voegen. En dat vinden wij altijd lekker. Het terugwinnen van energie begint al bij gas los en je kunt zelfs een one-pedal driving-modus activeren. ‘Echt’ remmen gaat trouwens via keramisch AMG-spul.
Onbekendheden van de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance
Voorlopig deelt Mercedes nog geen prijs van de nieuwe AMG SL 63 S E Performance. Ook is nog onbekend wanneer hij precies in de showroom komt te staan. Michael Schiebe, de baas van AMG, noemt de nieuwe roadster ‘een echte droomauto’. Duh.
‘De SL was altijd al een icoon in het Mercedes-portfolio. De nieuwste versie van de legendarische roadster draagt deze status over naar de toekomst. Met dit unieke concept bieden we onze klanten niet alleen onovertroffen prestaties, maar ook de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden’, zegt Schiebe erover. Hij noemt de nieuwe topversie ‘een van de exclusiefste roadsters van dit moment’. Hoe dat rijdt, zullen we binnenkort uitzoeken. Zijn uiterlijk heeft deze SL in ieder geval mee.
Meer van TopGear


Verschil in verbruik tussen vier- en achtcilinders: het is niet wat je denkt

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Mercedes-Maybach SL 680 is rijdende Louis Vuitton-tas, maar dan duurder

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Mercedes-AMG SL 43 review: De minst krachtige versie met een viercilinder is de fijnste

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
