Mensen noemen bepaalde auto’s weleens een ‘foute’ wagen. Voor consumenten weegt het wel degelijk mee wat de omgeving van hun auto vindt. Maar hoe lekker zou het zijn als je gewoon kon rijden wat je wilt? Soms is een foute auto gewoon onweerstaanbaar. Het is als Endless Summer van Scooter, een film met Jason Statham of dat ene leuke meisje (m/v) op de kermis. Je weet dat je het niet zou moeten doen, maar je zou het wel doen.

In die categorie hebben we ook deze S-Klasse van Mariani. Het kan zijn dat je Mariani niet kent, dus gaan we dat eventjes toelichten. Mariani is een Duitse tuner die al 40 jaar lang sleutelen aan met name Mercedessen. Ze zijn gespecialiseerd in uitlaten, maar nemen desgewenst de hele auto onder handen. In dit geval was een Mercedes-AMG S 63 E-Performance het lijdende voorwerp.

944 pk en 1.500 Nm voor de Mariani S 63 AMG

Qua uiterlijke wijzigingen hebben ze gekozen voor enkele eenvoudige, maar ingrijpende modificaties. En dan die motor: 944 pk klinkt monsterlijk en dat is het ook. We moeten wel de kanttekening plaatsen dat AMG ze al met 806 pk uit de fabriekspoorten laat rollen. Dus met alleen al de aanpassingen van de ECU is het mogelijk om zoveel vermogen te leveren.

Vermogensinflatie is op dit moment een trend in de autowereld. Ook koppel is er niets te klagen: de S 63 van Mariani levert maar liefst 1.500 Nm. Hierdoor is het mogelijk om in slechts 3,1 seconden naar de 100 km/u te sprinten. Laat dat even bezinken. Er zijn supercars en een paar EV’s die dat voor elkaar krijgen, maar dit is een herensociëteit op 22-inch wielen. Toegegeven, het is niet de meest chique herensociëteit.

Mariani Mercedes S63 AMG Tuning S E-Performance (W223) links achter schuin

De velgen verdienen een speciale vermelding. Ja, ze meten 22 inch en zijn dus erg groot. Ter vergelijking: een tafeltje van 22 inch in een Amsterdams restaurant moet je waarschijnlijk delen met twee andere stelletjes. Ze zijn gesmeed uit één stuk aluminium en daardoor bijzonder licht. Volgens Mariani wegen ze slechts 10 kilo per stuk. Dat is bijzonder licht. Ter referentie, de meeste standaard 18 inch wielen zijn al gauw 10 kilo.

Verlaging tot 60 millimeter

Lichtere wielen zorgen voor minder onafgeveerd gewicht en verbeteren de rijeigenschappen en dus een veel beter rijdende auto. Daarvoor moet ook de verlaging zorgen. Middels een app kun je de luchtvering van de S 63 AMG aanpassen en tot wel 60 millimeter verlagen. De wielkasten worden wel iets aangepast zodat je die 22 inch wielen er nog in kwijt kunt.

Ten slotte is er de uitlaat. Helaas krijgen we geen soundbite mee, maar de S 63 AMG van Mariani heeft een compleet nieuwe uitlaat. Of nou ja, compleet nieuw: alleen het eindstuk lijkt origineel Mercedes te zijn. Er is een klep gemonteerd zodat je kunt kiezen tussen een discreet diep gebrom of een enorm luid gebrul om kenbaar te maken dat je vrijgezel bent, maar niet vrijwillig.

Lees ook: Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

Alle onderdelen kun je in één pakket bestellen, maar je mag ook de onderdelen apart van elkaar selecteren. De motortuning is ook beschikbaar voor de Mercedes AMG GT63 E-Performance, mocht je die toffer vinden. Sowieso heeft Mariani voor de meeste AMG’s wel wat upgrades om hem net wat fouter (dus beter) te maken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *