
Nadat we de auto eerder deze week al in al zijn glorie konden aanschouwen, heeft Mercedes nu officieel het doek van de nieuwe SL getrokken. Met alle specificaties en informatie die daarbij horen.
Bij de introductie zijn er twee modellen verkrijgbaar: de SL350 (V6, 306 pk, 370 Nm) en de SL500 (biturbo V8, 435 pk, 700 Nm). Beide motoren vallen onder het BlueDirect-label van Mercedes, wat inhoudt dat ze direct ingespoten en relatief zuinig zijn. Zo verbruikt de V6 gemiddeld 6,8 l/100 km, wat bijna 30 procent minder is dan zijn voorganger. Ondertussen vliegt ie wel in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u, 0,3 seconden sneller dan vroeger. De V8 is 22 procent zuiniger en doet zijn acceleratiekunstje in 4,6 seconden – 0,8 seconden sneller dan voorheen.
De SL is aan alle kanten gegroeid, maar is toch tot 140 kilo lichter geworden, vooral dankzij een aluminium carrosserie. Hij is standaard uitgerust met nieuwe elektromechanische besturing en een instelbaar onderstel; het actieve ABC-onderstel (Active Body Control) is een optie. Verder krijgt ie altijd zaken mee als Pre-Safe ongevalherkenning, intelligente verlichting en iets wat Mercedes ‘Magic Vision Control’ noemt. Dit zijn een paar innovatieve ruitenwissers met ingebouwde sproeiers, die vlak voor het wisserblad gemonteerd zitten zodat je nooit meer een plens ruitenwisservloeistof op je voorruit zult zien (of in je haar krijgt met het dak open). Handig.
De nieuwe SL staat in de lente bij de Mercedes-dealers. De Nederlandse en Belgische prijzen zijn nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Mercedes-Maybach SL 680 is rijdende Louis Vuitton-tas, maar dan duurder

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Mercedes-AMG SL 43 review: De minst krachtige versie met een viercilinder is de fijnste

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance: Oude naam krijgt nieuwe techniek

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Waarom moet je een auto uitlijnen en hoe vaak moet je dit doen?

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
