
Nadat we de auto eerder deze week al in al zijn glorie konden aanschouwen, heeft Mercedes nu officieel het doek van de nieuwe SL getrokken. Met alle specificaties en informatie die daarbij horen.
Bij de introductie zijn er twee modellen verkrijgbaar: de SL350 (V6, 306 pk, 370 Nm) en de SL500 (biturbo V8, 435 pk, 700 Nm). Beide motoren vallen onder het BlueDirect-label van Mercedes, wat inhoudt dat ze direct ingespoten en relatief zuinig zijn. Zo verbruikt de V6 gemiddeld 6,8 l/100 km, wat bijna 30 procent minder is dan zijn voorganger. Ondertussen vliegt ie wel in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u, 0,3 seconden sneller dan vroeger. De V8 is 22 procent zuiniger en doet zijn acceleratiekunstje in 4,6 seconden – 0,8 seconden sneller dan voorheen.
De SL is aan alle kanten gegroeid, maar is toch tot 140 kilo lichter geworden, vooral dankzij een aluminium carrosserie. Hij is standaard uitgerust met nieuwe elektromechanische besturing en een instelbaar onderstel; het actieve ABC-onderstel (Active Body Control) is een optie. Verder krijgt ie altijd zaken mee als Pre-Safe ongevalherkenning, intelligente verlichting en iets wat Mercedes ‘Magic Vision Control’ noemt. Dit zijn een paar innovatieve ruitenwissers met ingebouwde sproeiers, die vlak voor het wisserblad gemonteerd zitten zodat je nooit meer een plens ruitenwisservloeistof op je voorruit zult zien (of in je haar krijgt met het dak open). Handig.
De nieuwe SL staat in de lente bij de Mercedes-dealers. De Nederlandse en Belgische prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Mercedes-Maybach SL 680 is rijdende Louis Vuitton-tas, maar dan duurder

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Mercedes-AMG SL 43 review: De minst krachtige versie met een viercilinder is de fijnste

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance: Oude naam krijgt nieuwe techniek

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up
