
Na een klein voorproefje heeft Mercedes de nieuwe SL63 AMG nu volledig losgelaten. Hou je toupetje vast, want dit is een monsterlijk apparaat geworden.
We hadden het al over de 5,5-liter biturbo V8, die met 537 pk en 800 Nm net even wat sterker uit de hoek komt dan de oude 6,2-liter atmosferische motor. Het wordt nog mooier: bestel het AMG Performance Package, en het vermogen schiet omhoog naar 564 pk. Het koppel wordt met 900 Nm nog allesvernietigender. De sprinttijd van 0 naar 100 km/u wordt ingekort naar 4,2 seconden; normaal doet de SL63 er 0,1 seconde langer over. De topsnelheid? Die is begrensd op 250 km/u, maar met het pretpakket stijgt dit naar een fijne (doch nog steeds begrensde) 300 km/u. Goedemiddag.
De carrosserie van de nieuwe SL63 is volledig opgetrokken uit aluminium. Het totale gewicht van de auto komt hierdoor 125 kilo lager uit dan voorheen, maar vergis je niet: met 1.845 kilo is het nog steeds geen lichtgewicht, hoezeer Mercedes die term ook in het rond smijt. Gelukkig zullen talloze technieken, zoals Active Body Control en een speciaal door AMG aangepast esp-systeem, ervoor zorgen dat je deze kolos met een onnatuurlijke noodgang door de bochten kunt jagen. Optioneel kun je nog eens kiezen voor een AMG Performance-onderstel en een sperdifferentieel. Dat laatste kunnen we met zo’n bult koppel en vermogen wel aanraden.
Elke SL63 krijgt onder andere de Speedshift MCT-transmissie met zeven trappen en een dubbele koppeling, AMG high-performance remmen, intelligente koplampen, slimme ruitensproeiers (jaja) en een schitterend interieur mee, compleet met IWC-klokje. Wil je de auto zo compleet mogelijk uitrusten, dan ontkom je niet aan een setje keramische remmen (dezelfde als op de SLS AMG gebruikt worden), een dreunend Harman-Kardon audiosysteem en het glazen Magic Sky-dakje, dat met een druk op de knop meer of minder doorzichtig is te maken. Ons advies: bestel dat niet, en doe gewoon je dak open.
Vanaf mei 2012 is de nieuwe SL63 AMG te krijgen. De prijzen in Nederland en België zijn nog niet bekend, maar in Duitsland begint de auto bij 157.675 euro. Slik.
Meer van TopGear


Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Mercedes-Maybach SL 680 is rijdende Louis Vuitton-tas, maar dan duurder

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Mercedes-AMG SL 43 review: De minst krachtige versie met een viercilinder is de fijnste

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance: Oude naam krijgt nieuwe techniek

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

‘Waarom komt er soms een plens water uit de uitlaat bij een auto en is dit erg?’

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden
