
Je zou denken dat een SL met ’63 AMG’ op z’n achtersteven al meer bandenverschroeiende roadster is dan je ooit nodig zult hebben, maar nee. Er zijn altijd mensen die per se een twaalfcilinder in hun tweezitter willen hebben. Daarom zet Mercedes ook bij deze generatie de SL65 AMG in hun showrooms.
Dankzij een hoop aluminium en koolstofvezel weegt deze auto 170 kilo minder dan zijn voorganger, en dat komt erop neer dat Mercedes een baby-olifant van de oude SL heeft afgepeuterd. We hebben het overigens nog steeds over een drooggewicht van 1.950 kilo, maar soit. Dan is er ook nog eens meer vermogen: 630 pk, oftewel 18 stuks extra. Het koppel bedraagt een schier onbruikbare 1.000 Nm. Dit alles komt voort uit een 6,0-liter biturbo V12 met nieuwe turbo’s, koppen, en spruitstukken, geherprogrammeerde elektronica en een herzien uitlaatsysteem.
Mede dankzij de 7G-Tronic-versnellingsbak – voorheen moest de SL65 het nog met een vijftraps automaat doen – is de nieuwe über-Benz onaards snel: van 0 naar 100 km/u accelereert hij in 4,0 seconden, waarna hij doorknalt naar een begrensde 250 km/u. Dit laatste is met het gebruikelijke Performance Pack op te rekken naar 300 km/u. Ondanks deze uitzinnige cijfers is de nieuwe SL65 een stuk vriendelijker voor de ijsbeertjes: de CO2-uitstoot bedraagt ‘nog maar’ 270 g/km (was 333 g/km).
Natuurlijk krijgt ook deze SL weer de gebruikelijke elektronische SYSTEMEN MET HOOFDLETTERS mee, zoals KeylessGO, ParkTRONIC en een systeem dat zorgt dat je niet in slaap valt (is een biturbo V12 daarvoor niet voldoende?). Ook de fijne AirSCARF-nekblazertjes zijn er weer, en dat vinden wij wel PRETTIG.
In de herfst verwachten we de SL65 AMG op de markt. De prijs is nog niet bekend, maar reken er maar op dat die een handvol universitaire opleidingen hoger zal liggen dan die van de toch al bizar snelle SL63. Waardoor wij ons wederom afvragen wie dat er in vredesnaam voor over zal hebben.
Meer van TopGear


Verschil in verbruik tussen vier- en achtcilinders: het is niet wat je denkt

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Mercedes-Maybach SL 680 is rijdende Louis Vuitton-tas, maar dan duurder

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Mercedes-AMG SL 43 review: De minst krachtige versie met een viercilinder is de fijnste

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’
