
Je zou denken dat een SL met ’63 AMG’ op z’n achtersteven al meer bandenverschroeiende roadster is dan je ooit nodig zult hebben, maar nee. Er zijn altijd mensen die per se een twaalfcilinder in hun tweezitter willen hebben. Daarom zet Mercedes ook bij deze generatie de SL65 AMG in hun showrooms.
Dankzij een hoop aluminium en koolstofvezel weegt deze auto 170 kilo minder dan zijn voorganger, en dat komt erop neer dat Mercedes een baby-olifant van de oude SL heeft afgepeuterd. We hebben het overigens nog steeds over een drooggewicht van 1.950 kilo, maar soit. Dan is er ook nog eens meer vermogen: 630 pk, oftewel 18 stuks extra. Het koppel bedraagt een schier onbruikbare 1.000 Nm. Dit alles komt voort uit een 6,0-liter biturbo V12 met nieuwe turbo’s, koppen, en spruitstukken, geherprogrammeerde elektronica en een herzien uitlaatsysteem.
Mede dankzij de 7G-Tronic-versnellingsbak – voorheen moest de SL65 het nog met een vijftraps automaat doen – is de nieuwe über-Benz onaards snel: van 0 naar 100 km/u accelereert hij in 4,0 seconden, waarna hij doorknalt naar een begrensde 250 km/u. Dit laatste is met het gebruikelijke Performance Pack op te rekken naar 300 km/u. Ondanks deze uitzinnige cijfers is de nieuwe SL65 een stuk vriendelijker voor de ijsbeertjes: de CO2-uitstoot bedraagt ‘nog maar’ 270 g/km (was 333 g/km).
Natuurlijk krijgt ook deze SL weer de gebruikelijke elektronische SYSTEMEN MET HOOFDLETTERS mee, zoals KeylessGO, ParkTRONIC en een systeem dat zorgt dat je niet in slaap valt (is een biturbo V12 daarvoor niet voldoende?). Ook de fijne AirSCARF-nekblazertjes zijn er weer, en dat vinden wij wel PRETTIG.
In de herfst verwachten we de SL65 AMG op de markt. De prijs is nog niet bekend, maar reken er maar op dat die een handvol universitaire opleidingen hoger zal liggen dan die van de toch al bizar snelle SL63. Waardoor wij ons wederom afvragen wie dat er in vredesnaam voor over zal hebben.
Meer van TopGear


Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Mercedes-Maybach SL 680 is rijdende Louis Vuitton-tas, maar dan duurder

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Mercedes-AMG SL 43 review: De minst krachtige versie met een viercilinder is de fijnste

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance: Oude naam krijgt nieuwe techniek

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

‘Waarom komt er soms een plens water uit de uitlaat bij een auto en is dit erg?’

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden
