
Eerder dit jaar reed de Mercedes Vision EQXX nog van Stuttgart naar Cassis zonder bij te laden. Een ritje van 1.008 kilometer. Die poging was niet voldoende, dus reed Mercedes de Vision EQXX van zijn basis in Stuttgart naar het circuit van Silverstone. Dat is een afstand van een indrukwekkende 1.202 kilometer.
De reis begon in Stuttgart, waarna hij de grens naar Frankrijk overstak bij Straatsburg. De logische volgende bestemming was Calais om de Eurotunnel naar Engeland te nemen. De EQXX maakte vervolgens eerst een stop bij de F1-fabriek van Mercedes om een rijderswissel te doen. Daarna was de eindbestemming het beroemde circuit in Northamptonshire. De Mercedes deed er 14 uur en 30 minuten over om de afstand af te leggen. Opmerkelijk is dat de airco acht uur lang stond te loeien.
Goed om te weten is dat de Vision EQXX een batterijcapaciteit van ongeveer 100 kWh heeft. Dat zie je bijvoorbeeld ook in de Tesla Model S tegenwoordig. Het is dus niet zo dat Mercedes een stuur en wielen aan een batterijpakket monteerde om het record te pakken.
Eenmaal aangekomen op Silverstone zat er nog wat sap in de batterij. Daarom mocht Nyck de Vries nog even achter het stuur kruipen. Het lukte hem om nog elf ronden op behoorlijk tempo te rijden voordat de EQXX er eindelijk mee ophield.
Eén reactie op “De Mercedes Vision EQXX rijdt 1.200 kilometer op één batterijlading”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

82 km per uur gemiddeld is nu niet bepaald een hoogvlieger