Je kunt er niet omheen – de Meyers Manx is de ultieme strandbuggy. Bruce Meyers creëerde de op de VW Kever gebaseerde duinenverslinder in 1964 en wist zijn gelijknamige bedrijf tot 2020 (in verschillende vormen) vast te houden. Hij stierf helaas slechts een paar maanden later, maar we denken dat Meyers zijn goedkeuring wel had kunnen geven aan deze Meyers Manx 2.0 Electric.

Het is opnieuw een icoon dat herboren is voor het elektrische tijdperk, dit keer gepromoot door ex-VW- en Ford-hoofdontwerper Freeman Thomas – CEO van het nieuw gevormde Meyers Manx. Ziet er briljant uit, niet? We kunnen ons niet voorstellen dat er mensen zijn die dit niet gaaf vinden.

50 klanten mogen hem proberen

De Meyers Manx 2.0 Electric zal later deze maand zijn officiële debuut maken op The Quail in Californië, maar dit is niet alleen een concept. De nieuwe Manx zal in de VS worden gebouwd en er is bevestigd dat de eerste 50 auto’s zullen worden geleverd aan ‘selecte klanten’ in 2023. Deze klanten mogen feedback geven aan het ontwikkelingsteam.

De actieradius van de Meyers Manx 2.0 Electric

We moeten het nog even hebben over de elektrische aandrijflijn. De achterwielaandrijving komt van twee elektromotoren (één voor elk wiel) en deze elektromotoren zullen natuurlijk energie terugwinnen bij het remmen. Er is keuze uit twee batterijpakketten. De kleinere batterij zal 20 kWh meten en een actieradius van 240 kilometer bieden, de grotere van 40 kWh moet je maar liefst 480 kilometer ver brengen.

Het vermogen van de twee elektromotoren is gecombineerd 205 pk en het koppel bedraagt 325 Nm voor de 40-kWh variant. Ook zou er nog een 60-kWh versie moeten komen. De 20-kWh Meyers Manx 2.0 Electric weegt overigens slechts 680 kilo. De grotere batterijen zullen weer wat zwaarder zijn. De prijs van de nieuwe elektrische strandbuggy is nog niet bekend.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear