Erfbelasting was de afgelopen week een paar keer in het nieuws. De Avondshow stipte het onderwerp eventjes aan en onderbouwde daarna keurig waarom ‘de meest gehate belasting’ eigenlijk omhoog zou moeten. Voordat je begint te tetteren: bekijk het fragment even. De reden achter erfbelasting, en eigenlijk elke vorm van belasting, is dat het runnen van een land een kostbare hobby is. Wil je dus dat de erfbelasting alsnog omlaag gaat, dan moeten er andere inkomsten komen.
Daarom zijn we voor de gein eens gaan kijken naar auto’s met een hoge uitstoot en daarom een extreem hoge BPM. Dit zijn vaak auto’s die niet voor Nederland bedoeld zijn, vooral op grijs kenteken worden verkocht (en dit jaar nog zonder BPM) of auto’s die worden gekocht door mensen die niet kijken op een tonnetje meer of minder. Wil je de staatskas aanvullen met belastingcentjes zodat de erfbelasting omlaag kan, koop dan een van deze auto’s.
Land Rover Defender 130 P500 (103.691 euro BPM)
De Defender Octa is onderweg, maar de echte chauvinist kiest deze oudere V8-versie. Deze heeft geen 4,4-liter V8 met turbo’s van BMW, maar nog de 5,0-liter V8 met een supercharger uit eigen stal. En dus heeft ie nog iets meer uitstoot. Met meer dan 300 gram CO2 per kilometer mag je meer dan een ton BPM aftikken. De totaalprijs (zonder optie) voor de Defender 130 P500 is 248.492 euro.
Ford Mustang Dark Horse (78.437 euro BPM)
Ford hoeft niet zoveel te hebben voor de Mustang Dark Horse. Voor 56.000 euro mag je wat Ford betreft instappen en naar huis rijden met de 5,0-liter V8 en 453 pk. Maar daar is de fiscus het niet mee eens. Vanwege de uitstoot mag je bijna 80.000 euro BPM aftikken. En vergeet de BTW niet. In totaal betaal je ineens 145.400 euro voor de versie met handbak. Echte patriot gaat voor de automaat met nog 1.500 euro extra BPM.
Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D (101.809 euro BPM)
Deze auto is gemaakt om overal ter wereld te overleven. En hoewel Toyota normaal bekendstaat om zuinige hybrides, gooien ze hier gewoon een bonkige dieselmotor in. Van de 185.595 euro die de auto kost in Nederland, gaat een tonnetje naar de staat. Je snapt waarom de vorige generatie vaak zonder achterbank verkocht werd: dan kon je hem op grijs kenteken zetten en hoefde ondernemers geen BPM te lappen.
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (71.574 euro BPM)
De hoge BPM-straffen raken vooral leuke auto’s. Zo’n Stelvio Quadrifoglio zouden een hoop mensen wel willen, al is het maar vanwege het uiterlijk. Maar met een prijs van 175.000 euro, zullen de meeste mensen toch iets anders kopen. Jammer, want het straatbeeld knapt altijd op van een extra Alfa Romeo. Zelfs als het achterwiel uit het lood staat.
BMW M8 Gran Coupé (69.104 euro BPM)
Na al die jaren nog steeds de mooiste BMW van dit moment? Dat denken we wel. De Gran Coupé is nog wat zwaarder dan de tweedeursversie. Dus als je de staat wilt steunen, dan kies je die versie. Of de Cabrio, als je je CO2’tjes gelijk weer op wilt huffen. Momenteel staat de meest praktische versie van de M8 in de prijslijsten voor 229.176 euro.
Aston Martin DBX 707 (101.540 euro BPM)
Aston Martin wil met elk model de krachtigste in zijn segment zijn. En met 707 pk doet de DBX heel aardig zijn best. Daar staat wel flink wat uitstoot tegenover. De 4,0-liter V8 (die van AMG komt) stoot volgens de testcyclus 323 gram CO2 per 100 kilometer uit. De totaalprijs voordat je een optie hebt geselecteerd? Die is 323.433 euro.
EC Dubost heeft op 10 september 2024 geschreven:
Met een vriendelijke groet van het misdaadsyndicaat in Den Haag.
Politie.nl heeft op 11 september 2024 geschreven:
Weer een geval van laster. Staat genoteerd in uw dossier.
EC Dubost heeft op 11 september 2024 geschreven:
Indien je vindt dat iets misdadig is dan mag je dit benoemen en dit regime zo omschrijven. Vrijheid van meningsuiting.
Nonk heeft op 11 september 2024 geschreven:
Nee hoor er zijn grenzen. Belediging en bedreiging vallen zeker niet onder vrijheid van meningsuiting. Jij bent hier al zo vaak over de grens gegaan dat er een aardig dossier zal liggen.
Wijsneus heeft op 10 september 2024 geschreven:
Deze voorbeelden zijn wel heel extreem; helaas kloppen ze wel voor veel leuke auto’s.
Wat mij vooral stoort is dat er vrijwel géén BPM zit op auto’s die net zoveel verbruiken maar voor de vorm (en wat extra power) er nog wat elektro-aandrijving naast hebben, waardoor ze op papier ineens niets meer verbruiken.
Op die manier betaal je (letterlijk) meer BPM op je nieuwe Kia Picanto op benzine, dan op een dikke [vulmaarin] met een hybride aandrijving en 500+ pk.
Misschien dat we daar eens zouden kunnen zoeken naar een wat betere balans.