Je zou het misschien niet meer verwachten nu merken als Audi alle diesels geschrapt hebben in Nederland, maar je kunt nog best wat dikke diesels kopen hier. Zo hebben ze bij Mercedes serieus fijne plug-in hybrides met dieselmotoren en bij BMW kun je zelfs de 4-serie Cabrio nog bestellen met een 340 pk sterke zes-in-lijn dieselmotor. En bij BMW ben je straks nèt iets duurzamer bezig als je een diesel koopt.
Als een nieuwe auto de fabriek verlaat, dan doet de fabrikant een beetje brandstof in de tank. Zo kan de auto op eigen kracht de trailer oprijden of verplaatst worden binnen de haven. Uiteraard gooien ze de tank niet vol, want dat zou met meer dan 2 miljoen auto’s per jaar een prijzige bedoening worden. Bovendien zou dat waarschijnlijk niet toegestaan worden als de auto’s per schip verplaatst worden. Hoe dan ook: de verduurzaming zit hem in dit scheutje diesel.
Vanaf 2025 gooit BMW geen normale diesel meer in de tank bij dieselauto’s die de fabriek verlaten, maar HVO100. Het is duurzamere diesel gemaakt zonder aardolie, maar helemaal van hernieuwbare bronnen, zoals afval, restoliën en afgewerkt frituurvet. Klanten en dealer mogen daarna uiteraard zelf weten of ze normale diesel tanken of dat ze het bij de HVO100 willen houden. Hiervoor hoeft een auto niet omgebouwd of afgesteld te worden. In Nederland kun je op sommige plaatsen ook HVO tanken.
90 procent minder uitstoot van nieuwe BMW’s
Oliver Zipse, de baas van BMW, zegt hierover tegen Bild: ‘Deze zogenaamde eerste fabrieksvulling is uiteraard niet voldoende voor een rit van München naar Berlijn, maar zal klanten wel laten zien dat de HVO100 een volwaardige dieselvervanger is – maar dan met in totaal 90 procent minder CO2-uitstoot.’ Die verminderde uitstoot geldt uiteraard tot het moment dat jij weer normale diesel gaat tanken. In elk geval een simpele manier om de uitstoot iets te drukken en de duurzame peut te promoten.
Benoit heeft op 21 november 2024 geschreven:
Beetje clickbait toch wel. De titel suggereert dat de motoren van BMW aangepast zijn om 90% minder CO2 uit te stoten, maar het gaat eigenlijk puur over CO2 -boekhouding. Want die 100% uitstoot is er wel, alleen mag je zeggen dat je minder uitstoot omdat de grondstoffen van je diesel ooit CO2 opgenomen hebben.
In dezelfde stijl en op hetzelfde niveau, hierbij een tip voor een volgend artikel: iemand ging plots 100% minder brandstof verbruiken, door een vernuftige ingreep die erin bestond dat hij de fiets nam.
Dutchdriftking heeft op 21 november 2024 geschreven:
Zelf heb ik dit met mijn diesel in de praktijk getest IVM de deeltjesteller bij de APK. Bij HVO 100 gingen de deeltjes bijna keer drie…
Greenwashing heeft op 21 november 2024 geschreven:
Als alle dieselauto’s op HVO100 zouden gaan rijden, dan moet bijna de hele Amazone gekapt worden om voldoende brandstof te kunnen maken.
Dit is greenwashing van het ergste soort.