Mini Cabrio is lekker Nederlands

Daar is ie, de volgende in de reeks nieuwe Mini's: de Cabrio! Het is weer typisch zo'n auto waar je op slag vrolijk van wordt, en zelfs nog wat vrolijker als je vaderlands-economisch bent ingesteld, want hij wordt exclusief bij de VDL-fabriek in het Limburgse Born gebouwd; fijn voor de werkgelegenheid dus.



Uiteraard volgt de Cabrio de lijnen die door de driedeurs zijn uitgezet. Hij is dus fors groter dan zijn voorganger (ongeveer tien centimeter langer, vier centimeter breder en één centimeter hoger), wat het mini-gehalte wat verlaagt maar de praktische bruikbaarheid ten goede komt. In de bagageruimte kun je 215 liter troep kwijt – met het dak dicht, tenminste, wie open rijdt houdt alsnog 160 liter over. Het dak kun je tot 30 km/u rijdend openen en sluiten, meer dan 18 seconden heb je daar niet voor nodig.



De motorenkeuzen blijft vooralsnog beperkt tot drie stuks: de 1,5-liter driecilinder benzinemotor met 136 pk, de 116 pk sterke driecilinder diesel en de viercilinder turbomotor die in de Cooper S tot 192 pk komt. Schakelen kun je zelf met een zesbak of overlaten aan de eveneens zestraps automaat. 



Verder profiteert ook de Cabrio van alle Mini-nieuwigheden als een compleet arsenaal aan elektronische veiligheidssystemen, uitgebreide connectiviteit, diverse rijmodi (Sport, Eco, je kent het) en ander optioneel spul als een head-up display. Grappig: wie altijd al een Engelse vlag op z'n dak wilde en denkt dat dat met zo'n cabrio wel eens lastig zou kunnen worden: even vragen naar de Mini Yours-versie.



De productie begint volgende maand, in maart 2016, als de eerste vogels voorzichtig aan eieren beginnen te denken, staat hij in de showroom. 

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken