De komende maanden moeten een hoop Tesla-rijders afscheid nemen van hun Model 3 met 4 procent bijtelling. Of in ieder geval van de lage bijtelling. In theorie zou dit kunnen betekenen dat de tweedehandsmarkt ineens overspoeld gaat worden met goedkope exemplaren. Als de helft niet over de grens verdwijnt, tenminste. Maar laat je niet zomaar verleiden door een goedkoop exemplaar, want volgens de Duitse ANWB zijn de auto’s niet probleemvrij.
Tesla is een merk dat bijna een cult following heeft, maar ook een flink aantal die-hard haters. De ADAC heeft van juli 2023 tot en met juni 2024 ruim 10 miljoen Duitse inspecties geanalyseerd en daar een interessant rapport over uitgebracht. De wielerbond verdeelde de resultaten in zes leeftijdscategorieën. En in de twee leeftijdsgroepen 2 tot 3 jaar en 4 tot 5 jaar is de Tesla Model 3 de minst betrouwbare auto. In de jongste categorie vertoonde 14,2 procent problemen en bij de oudere categorie is dat 19,7 procent.
Lees ook: De Tesla Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten
De directeur van de TÜV-vereniging (die de keuringen uitvoert in Duitsland): ‘Naast gebreken aan de remmen en assen, vertoont de Tesla ook opvallend veel problemen met de verlichting. Dit wijst op tekortkomingen in service en onderhoud.’ Bij rustig rijgedrag zal de Tesla vooral remmen op de elektromotor. Qua remmen geeft de ADAC het advies om zo nu en dan stevig te remmen. Zo activeer je de remblokken en remschijven en hou je de boel gangbaar.
Andere onbetrouwbare jonge auto’s
De Ford Mondeo (13,2%) en Skoda Scala (11,8%) behoren ook tot de minst betrouwbare in de categorie 2 tot 3 jaar. En de Volkswagen Sharan (17,7%) en de BMW 5-serie én 6-serie (17,7%) houden de Tesla Model 3 gezelschap in de andere categorie. Volgens de ADAC heeft net iets meer dan 20 procent van de auto’s een significant of gevaarlijk gebrek waardoor het niet door de APK kwam. De volledige lijst zie je onderaan de pagina.
De minst betrouwbare auto’s per leeftijdsgroep
Leeftijdsgroep | Merk en type | Defecten |
---|---|---|
2 – 3 jaar | Tesla Model 3 Ford Mondeo Skoda Scala | 14,2% 13,2% 11,8% |
4 – 5 jaar | Tesla Model 3 VW Sharan BMW 5/6-serie | 19,7% 17,7% 17,7% |
6 – 7 jaar | Dacia Dokker Dacia Duster BMW 5 Serie / 6 Serie | 26,5% 24,3% 23,6% |
8 – 9 jaar | Dacia Dokker Dacia Duster Dacia Sandero | 30,9% 29,7% 28,6% |
10 – 11 jaar | Dacia Logan Dacia Duster Renault Twingo | 39,6% 34,1% 33,0% |
12 – 13 jaar | Renault Twingo Dacia Logan Renault Clio | 41,5% 41,0% 39,8% |
Anko heeft op 28 november 2024 geschreven:
Ziek mannetje, die “verslaggever”. Er is al zoveel haat en nijd in de wereld en dan bewust mensen tegen elkaar opstoken over iets onbelangrijks als een auto. Bah.
Floris heeft op 25 november 2024 geschreven:
Hallo Tesla strijders en lovers, het lijkt wel een heilige oorlog…
Zelfs had ik een Mondeo 2012, 1,6 diesel met uiteindelijk 326.000 kilometer. Ik had afgezien van de aan slijtage onderhevige onderdelen geen problemen.
Ik geloof dat er auto’s zijn met een mindere bouwkwaliteit, ongeacht de prijs. Uiteindelijk is die prijs/kwaliteit verhouding doorslaggevend. Onderhoud heeft alles en iedereen nodig een dat wordt vaker op beknibbeld.
Ik kan mij nog de VW golf 4 herinneren, waarbij standaard een achterlicht defect was, ook bij de politie auto’s! Dus een auto waarvan beweerd wordt hoe geweldig deze rijdt, kan absoluut mindere electronica hebben waar als dit geldt. Godzijdank is in een auto van tegenwoordig een zo groot mogelijk touchscreen informatiesysteem het belangrijkste, ondanks dat het toch niet zo functioneel is…
@floris heeft op 25 november 2024 geschreven:
Volgens mij is er geen “heilige oorlog” maar vooral een grote groep mensen die zich ergert aan de fanboy reacties van bepaalde mensen die totaal niet overeen komen met de realiteit. Waarom willen dat soort fanboys altijd de waarheid verdraaien om hun ding of merk of grote Elon opperhoofd er beter uit te laten komen? Het is gewoon irritant.
Rowan16 heeft op 23 november 2024 geschreven:
Tesla onbetrouwbaar, het is maar net wie dit verteld. Mijn eerste Tesla was een model S, daar heb ik 6 jaar in gereden en
ben daar zeer tevreden over, en een zeer betrouwbare auto. Nu mijn tweede Tesla model Y performance, wat een geweldige auto
met een geweldige interface en over-the-air-updates, en met goede en zeer sportieve rijeigenschappen. Tesla is een grote concurrent voor
vele automerken en hebben daar last van, en de garage lobby kan er niets aan verdienen dus wordt het merk aan alle kanten
verguisd. En laten we de petrolheads niet vergeten die daar nog een schepje boven op doen. Maar alle veranderingen zijn moeilijk dat begrijp ik wel, maar wees welk eerlijk.
DG heeft op 24 november 2024 geschreven:
Ik heb een Model Y performance en het kopen is een grote fout wan mij. Heb hem gekocht omdat 2j geleden die op stock was en all de rest was met 1j levertijd.
Het is de slechste auto die ik heb gereden.
Ik kopp nooit meer Tesla
Harde3 heeft op 30 november 2024 geschreven:
Wow, overtuigend verhaal DG!
En waarom is het zo’n slecht koop en kopp je nooit weer een Tesla?
Ali heeft op 23 november 2024 geschreven:
Fanboy blabla. Jij zegt iets dat totaal omgekeerd is aan de cijfers en alles wat je overal kan lezen. Totaal ongeloofwaardig.
Milo heeft op 23 november 2024 geschreven:
Iedereen heeft wel een auto waar ie gek op is, die auto staat al met 1-0 voor, gelukkig maar dat we niet allemaal dezelfde smaak hebben
Jonathan heeft op 23 november 2024 geschreven:
Tesla stuur je niet jaarlijks op onderhoud itt andere merken. Afstelling lichten doe je in het servicemenu, dat deed de keurder bij mijn laatste keuring van mijn model 3, bj 2019 met 100k km.
Ik heb deze 2 jaar nu, zelf 50k km gereden en afgelopen maand de draagarmen laten vervangen voor en achter, kost € 1300. Dit is een gekend probleem bij oudere tesla’s. Naast deze heb ik geen kosten gemaakt afgelopen 2 jaar.
Ex-tesla heeft op 23 november 2024 geschreven:
Ik had een model S. Nog nooit zoveel gezeik gehad met een auto als met deze. Losse panelen, software fouten en ga zo maar door. En fatsoenlijke ondersteuning ho maar. Nooit maar dan ook nooit meer een Tesla.
M3 heeft op 23 november 2024 geschreven:
Tesla????
Wat is dat voor een ding? Nooit van gehoord 🤷♂️
Vreek Fonk heeft op 22 november 2024 geschreven:
Lees altijd met enige verbazing de artikelen over de vermeende slechte kwaliteit van Tesla m3’s Heb inmiddels m’n 2e aangeschaft na 5 jaar en 135000 probleemloze km’s met een SR+. Ben werkzaam in de automotive en verneem van collega handelaren juist het tegenovergestelde van wat hier beweert wordt namelijk weinig noemenswaardige problemen met de Tesla m3 t.o.v. even oude ICE modellen..
Piet heeft op 22 november 2024 geschreven:
In mei 2023 riepen ze de model 3 nog uit tot een van de betrouwbaarste auto’s bij adac. Dus beetje gek dat het nu opeens heel anders is. Ik hoor er ook maar weinig over verder op draagarmen na.
Jeremie heeft op 22 november 2024 geschreven:
Bij JD Power staan ze ook altijd onderaan. Elk jaar weer. Alleen in de wereld van de fanboys zijn het geweldige auto’s. Realistische mensen weten beter. Het rijdt ook beroerd weet ik uit ervaring.
P heeft op 22 november 2024 geschreven:
Wat een onzin : ev-haters!!
Wil je niet electrisch rijden, dan blijft je toch een brandstof auto rijden.
Probleem opgelost.
Buddenbreuk heeft op 22 november 2024 geschreven:
Tesla is een duur betaalde software op wielen, betrouwbaarheid is net als de CEO van Tesla onvoldoende gewaarborgd, de vermeende haters bestaan alleen in de fantasie van sekteleden en Martijn Nederend, Tesla is levensgevaarlijk voor bestuurders en ander wegverkeer,het vermeende famouse zelf drive service is waardeloze level 2,
Piet heeft op 22 november 2024 geschreven:
Haha huilie
Flurk heeft op 22 november 2024 geschreven:
Zoals Millet vroeger. Waren geen betere jassen maar wel voorlopers van het nutteloze Instagram. De Chinezen zijn veel betrouwbaarder. Amerikaanse troep!
JojoMJ heeft op 22 november 2024 geschreven:
Naastdat de Chinese auto’s spontaan in brand vliegen is het systeem alles behalve geoptimaliseerd, in China worden auto’s kaal geleverd, geluidssysteem etc moet gebruiker zelf er op plaatsen, bij de Europese variant worden ze massaal opgekocht en er goedkope oude systemen ingezet. Dan de software kant….. tja reken op 0 wellicht 3 updates die niets doen aan de bizar slechte software kwaliteit. Een auto die tijdens het rijden zomaar uitvalt? Gebeurt regelmatig als de 80MB RAM op is…
Klurf heeft op 22 november 2024 geschreven:
De Chinese auto’s zijn al helemaal gaar. Waardeloze wegligging, waardeloze software en zo-zo bouwkwaliteit. In de betrouwbaarheidsmetingen komen ze niet voor omdat er te weinig van rondrijden. Dat is maar goed ook, want die spionagebakken kunnen ze beter vandaag dan morgen verbieden in de EU.
2x opvallend heeft op 22 november 2024 geschreven:
1: waarom gelijk beginnen over ‘haters’? @mattijn, jij bent toch geen tienermeisje dat zit te janken als er een keer negatief commentaar is bij een gênant slecht TikTok filmpje? Nou dan, ook niet zeuren over ‘haters’. In het geval van Tesla is het wijzen op dramatische betrouwbaarheid gewoon het benoemen van feiten.
2: er zijn hele kolonies Dacia rijders die te pas en te onpas beweren dat hun auto’s geweldig zijn en nooit problemen hebben, maar ondertussen zijn ze net zo slecht als de Tesla’s.
Geraldio heeft op 22 november 2024 geschreven:
1. Staat er een merk op dat de industrie op zijn kop zet, maar nog wat kinderziektes moet doormaken, mag je het niet over ‘haters’ hebben die de ‘feiten’ graag in een ander daglicht zetten?
2. Laat ze die roze bril lekker dragen joh. Auto’s zijn sowieso veel betrouwbaarder dan vroeger, dus ook een Dacia!
@geraldio heeft op 22 november 2024 geschreven:
Ze hebben inmiddels een paar miljoen auto’s verkocht. De eigenaar is de rijkste man ter wereld. En dan vind jij het normaal dat ze een halfbakken product leveren? Dan leg jij de lat wel heel erg laag…
JojoMJ heeft op 22 november 2024 geschreven:
Halfbakken product? Het productieproces van Tesla’s is aanzienlijk verbeterd. Kinderziektes als deuren die een kleine opening vertonen (hey, zelf bij de veteranen komt dit nog voort!) komen veel minder vaak voor als in het begin. Maar afijn, kijk je naar Audi, Mercedes, Volvo whatever, loopt de software/technologie nog 10 jaar achter. Optimalisatie/innovatie, optimalisatie gaat toch altijd sneller. Tesla, je kan een high end videospel spelen, andere merken: systeem kan crashen als je van radio naar maps gaat.
Dus jou halfbakken definitie is best wel, half gebakken. Tevens totaal niet toekomst bestendig.
Vreemd heeft op 23 november 2024 geschreven:
Het verhaal van fanboys als deze jojo gaat totaal in tegen alle cijfers uit onafhankelijke onderzoeken en de vele gebruiksverhalen die je op internet leest. Hoe zal het toch komen dat die fanboys steeds een heel ander verhaal hebben?
#plaatvoordekop